automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | video-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

hobby

Z archívu

E-mail

 

 

 

 

Autodráhy - hračky nejen pro děti

K oblíbeným hračkám nejen malých kluků patří již po několik desetiletí autodráha. Je založena na velmi jednoduchém principu. Dvě nebo i více aut poháněných elektromotory se prohání po okruzích všemožných tvarů. A právě ona možnost soutěžení je pravděpodobně jednou z hlavních příčin proč například i ty nejkrásnější modely vláčků nezaujímají zdaleka tak významné postavení. 

Homo sapiens je nejen tvor hravý, ale především chce závodit a vítězit.
Je to pozoruhodné, ale když člověk v současné době přijde do běžného obchodu a chce koupit autodráhu, může snadno dojít k názoru, že je situace podstatně horší než před lety. Zatímco nyní na něj v nejrůznějších marketech často “útočí“ ty nejhorší modely podivné provenience, které většinou nemají možnost dokoupení příslušenství, vzpomene možná  nostalgicky na dobu “totáče”. Tehdy byla Česká autodráha Gama ve svých nejlepších letech, a byla v každém dobrém hračkářství. Když se vám nelíbila a měli jste dost peněz a štěstí tak bylo možno v pražském Pragoimpu koupit i špičkovou Carreru či Scalextric, které v té době i dnes patří k nejlepším na světě. A protože nás první zkušenosti s nabídkou a kvalitou v této oblasti značně vyděsily rozhodli jsme se, že se na tento problém podíváme blíže. Po delším zkoumání jsme došli k názoru, že to na našem trhu není tak špatné, pouze se ony dobré výrobky musejí více hledat.To ale to dnes platí i v mnoha jiných oblastech.
Pokud už jste si někdy s autodráhou hráli, nebo ji dokonce vlastníte, můžete následující odstavec směle přeskočit. Rychlost modelů aut na autodráze je řízena ovladačem regulujícím napětí přiváděné do dvou vodivých kolejniček, směr jízdy určuje drážka ve vozovce, do níž zapadá tzv. vodítko umístěné na přední části podvozku. Na něm jsou také umístěny kartáčové sběrače, které přenášejí elektrickou energii z kolejniček do motoru. I když se autodráhy různých výrobců v mnohém odlišují, tento základní systém je u všech stejný a desítky let neměnný.
Autodráhy lze rozdělit do dvou kategorií podle toho, k jakému účelu mají sloužit (i když všechny jsou určeny především k zábavě): kategorie hraček, která uspokojí především ty, kteří chtějí udělat radost svým ratolestem hezkým dárkem a občas si také jen tak zajezdit. Bývají to většinou levnější soupravy asijských výrobců, často i poměrně dobře zpracované a hezky vypadající. Tím to ale končí a svízelná situace často nastává v případě poruch následkem opotřebení aut i jiných součástí a touhy po rozšíření základního okruhu, protože dostupnost náhradních dílů i doplňků bývá problematická. Na druhé straně, je pár levných autodráh, které jsou velmi propracované a mají dostatek náhradních dílů, jsou však v této třídě spíše výjimkou.
Naproti tomu profesionální kategorie, nabízí kromě kvality a designu, které se zde považují za samozřejmé i široký sortiment doplňků. Od dílů určených ke stavbě přímo gigantických závodních okruhů (v některých případech i osmidrah!) přes speciální laděné ovladače, pneumatiky různých tvrdostí, výkonné motory, dokonale zpracované přesné modely skutečných závodních vozů až po digitální časomíry a počítače kol. S ohledem na tyto možnosti je vyšší cenová hladina těchto řad zcela logická. Výrobci profesionálních autodráh však také podporují různé závody ve stylu velkých cen, které jsou pořádány dokonce i na mezinárodní úrovni. Před nákupem autodráhy je tedy dobré ujasnit si, co vlastně od ní očekáváme. Před nějakými deseti až dvaceti léty bylo vše jednoduché. Ve všech hračkářských a modelářských prodejnách byly k mání pouze autodráhy tuzemského výrobce prodávané pod značkou Ites – Europa Cup (mimochodem tehdy na dost vysoké úrovni). Dnes je situace jiná, v obchodech je nám nabízeno mnoho druhů autodráh a jedna krabice vypadá lákavěji než druhá. Pokusili jsme se tedy zjistit, co se pod jejich barevnými víky vlastně skrývá.

Speedworld – SUPERRACING
Autodráha v měřítku 1: 48. Sada umožňuje stavbu 16,6 m (!) dlouhého okruhu s klopenou zatáčkou, 2 šikmými zatáčkami, loopingem, dlouhým mostem, výhybkou a mechanickým počítadlem ujetých kol. Dále se v krabici nacházejí 2 auta s osvětlením a náhradními karosériemi, 2 pistolové ovladače, napáječ a drobné příslušenství.
Přesto, že patří do hračkové kategorie, jedná se o hračku značně komfortní. Autodráha sice není nijak profesionální, avšak nabízí za přijatelnou cenu až neuvěřitelné množství materiálu pro stavbu předlouhého okruhu (který navíc díky malému měřítku nezabere zbytečně velkou plochu), což znamená hodiny a hodiny zábavy, protože – jak jsme při našich testech sami zjistili – zábavnost autodráhy přímo vzrůstá s délkou okruhu a je jedno, jde-li o autodráhu profesionální nebo hračku.
Zpracování dílů je na dobré úrovni, spojování, vyřešené pomocí výstupků a otvorů ve vodících kolejích, je dostatečné. Součástí okruhu jsou speciální díly jako loopingy, které by byly samozřejmě v profi třídě nemyslitelné, nicméně jejich instalací se soutěžení zpestří. Výhybka ovládaná průjezdem auta, které ji střídavě projíždí rovně a do odbočky, mechanické počítadlo ujetých kol nastavitelné od 50 do 1, množství příslušenství (svodidla, mostní pilíře, portály nad tratí apod.)
Konstrukce aut odpovídá jejich velikosti, patří spíše k těm lepším z námi testovaných. Auta vybavená přídržným magnetem svítí, potěší výrobcem dodané náhradní karosérie. Problémem je vedení aut v dráze řešené s ohledem na jejich velikost pevným čepem a odběr proudu z kolejí rovněž na podvozku pevně přichycenými kartáčovými sběrači. To způsobuje, že při smyku a případném následném vykolejení vozu dochází k ohýbání a překrucování sběračů a je třeba je neustále narovnávat. Tímto neduhem však trpí všechna auta v našem testu se stejným řešením vedení a napájení. Modelovost aut je poměrně dobrá, BMW i Porsche jsou k poznání. Auta jsou řízena moderními pistolovými ovladači, jejichž citlivost je průměrná, avšak dané kategorii zcela odpovídající. Autodráha je zcela výjimečná svou délkou, pokud by se spojila s digitálním počítadlem a časomírou, nabízela by bezkonkurenčně největší míru zábavy za dobrou cenu.

Výhody:     délka okruhu
                  množství speciálních dílů
                 
příznivá cena
Nevýhody: vedení aut na pevném čepu

Speedworld – SUZUKA
Autodráha v měřítku 1 : 32, která se svými parametry přibližuje profesionální třídě. Set obsahuje díly pro stavbu okruhu s klopenou zatáčkou, 2 auta s vestavěným osvětlením, 2 ovladače, napáječ, drobné příslušenství a velmi dobré digitální počítadlo ujetých kol.
Suzuka má být zmenšeninou známého japonského závodního okruhu, V tomto provedení  značky Speedworld se jedná o okruh ve tvaru nepravidelné osmičky, která skutečnou Suzuku připomíná jen velmi vzdáleně. Jednotlivé stavební díly jsou celkem solidně zpracovány, problematické je pouze vzájemné propojení dílů. Ty jsou vybaveny západkami, které sice drží dobře, avšak při rozebírání jsou náchylné k ulomení. Zatáčky nejsou vybaveny svodidly, ale jsou doplněny rozšiřujícími díly, které umožňují projíždět i vnější dráhu smykem.
Auta jsou v dané kategorii spíše nadprůměrná, plastový podvozek s kvalitními koly a magnetem, zdvojené sběrací kartáčky na otočném vodítku, osvětlení vozu, tichý a hladký chod. Jedinou malou vadou na kráse je nemodelovost aut, což znamená, že skutečné typy závodních vozů připomínají jen vzdáleně. Ovladače jsou standardní, palcem ovládané, s motory aut spolupracují velmi slušně.
Suzuka boduje však především digitálním počítadlem ujetých kol, které je přiloženo v setu. Tím se nemůže chlubit žádná z dalších námi testovaných autodráh. Počítadlo je napájeno třemi tužkovými bateriemi, umožňuje nastavení počtu kol od 99 do 1, měří čas na jednotlivá kola a zaznamenává nejrychlejší kolo. Slouží zároveň jako startovací zařízení pomocí světel červená - žlutá - zelená. Vše je doplněno ještě zvukovou signalizací. Průjezd aut je zaznamenáván spolehlivým dotykovým čidlem. Zaznamenali jsme pouze drobné problémy s uváděním počítadla do provozu, ale několikeré po několikerém zapnutí a vypnutí již přístroj fungoval zcela spolehlivě. Právě díky tomuto velmi kvalitnímu digitálnímu počítadlu jsme si uvědomili jak důležitá je to věcička. Nejen, že se zvýší soutěživost a vytvoří ta správná atmosféra, ale díky možnosti sledovat dosažení nerychleji zajetého kola bojujete nejen se svým soupeřem, ale i sámi se sebou. Díky digitálnímu počítadlu lze se Suzukou zažít dobrou zábavu, kterou by ještě umocnilo zvětšení délky okruhu dalšími dokoupenými díly.

Výhody:      digitální počítadlo ujetých kol v sadě
           
       dobrá auta 
Nevýhody:  ulamující se západky dílů 

Carrera – CAR RACING
Řada Car Racing v měřítku 1 : 40 patří do kategorie hraček, i když její výrobce je proslaven zejména svými profesionálními autodráhami. Set Fanatic obsahuje 2,75 m dlouhý okruh s klopenou zatáčkou, loopingem a mechanickým počítadlem ujetých kol, 2 auta, 2 ovladače, napáječ, 2 baseballové čepice v barvách aut a drobné příslušenství.
Tato autodráha bude asi velkým  zklamáním pro toho, kdo očekává image značky Carrera. A to i přesto, že materiál pro stavbu okruhu je kvalitně provedený a kompatibilní s vyšší řadou profi stejného výrobce. Také zajištění spojů je provedeno bezproblémovými bytelnými západkami, ale to je asi tak vše, čím může řada Car Racing uspokojit. Mechanické počítadlo ujetých kol patří k průměru.
Auta, v testovaném setu typu formule patří k nejhorším, se kterými jsme se měli možnost seznámit. Svou konstrukcí a kvalitou zpracování silně připomínají nejlacinější hračky čínské provenience. Vedení auta v dráze je řešeno problematickým pevným čepem umístěným téměř uprostřed délky podvozku. To vytváří velmi nedobré jízdní vlastnosti. Spojení podvozku s karosérií je provedeno zvláštním, těžko posoudit, zda dobrým či špatným, způsobem: po vytažení přední nápravy (mimochodem osu a disky kol tvoří jeden plastový výlisek) dojde k vyklopení celého podvozku ven z karosérie. Pokud jde o modelovou věrnost, jsou auta v této sadě pouhými karikaturami skutečných vozů.
Základem ovládání auta na dráze je dobrá součinnost ovladače a motoru, která však v případě řady Car Racing nefunguje tak, jak by měla. V praxi to znamená, že při pozvolném stlačování klasického palcového ovladače se neděje nic až do určitého bodu, v němž auto vystřelí téměř maximální rychlostí vpřed, aby v nejbližší zatáčce zcela nekontrolovaně opustilo svou jízdní dráhu.
Carrera podle našeho názoru touto řadou zcela jasně klesla hluboko pod úroveň svých profesionálních řad. Pokud však bylo záměrem vytvořit jednoduchou a dostupnou Carreru, je na místě zamyslet se nad její prodejní cenou v naší republice, ta totiž neodpovídá užitným vlastnostem tohoto výrobku.

Výhody:      možnost dokoupení dílů
Nevýhody:  nepřesné ovládání
                   nekvalitní nemodelová auta
                   relativně vysoká cena

Hot Racing
Neznačková autodráha hračkové kategorie v měřítku  1: 43,  kterou jsme zařadili do testů pro absolutně nejnižší cenu. Sada obsahuje díly na stavbu 4 m dlouhého oválu s 2 překříženími, 2 auta, 2 ovladače, bateriový napáječ a drobné příslušenství. Nejmenší a nejjednodušší autodráha v našem testu.
Díly standardní kvality jsou jištěny stejně jako u autodráhy Speedworld stejného měřítka, díly obou drah jsou dokonce zaměnitelné. Auta jsou spíše horší průměr, díky jejich malé stabilitě není jízda s nimi nijak zvlášť příjemná. Konstrukčně odpovídají danému měřítku, t.j. vedení čepem a kartáčové sběrače na podvozku. Malým plusem je vestavěné osvětlení. Vzhled je karosérií spíše nehezký, povrchová úprava a zpracování poměrně hrubé.
Pistolové ovladače nevybočují z průměru. Tato autodráha je zřejmě určena nenáročným uživatelům, a především těm, kteří nechtějí vydávat za tento druh zábavy větší peníz. Svou cenou okolo 1000 Kč na pultě je bezkonkurenčně nejlevnější výrobek z námi testovaných.  Vzhledem ke krátkému oválu však nebude asi bavit dlouho. Jedním z řešení je například koupení ještě jedné identické dráhy . Nepraktickým se jeví také bateriový napáječ, kterým se provoz autodráhy neúměrně prodražuje. Proto samozřejmě doporučujeme přestavbu s klasickým transformátorem, což při správné volbě a troše šikovnosti nemusí být zdaleka drahá záležitost.

Výhody:       nízká cena
Nevýhody:   podprůměrná auta
                    krátký okruh
                    bateriové napájení

Profesionální řady se mimo jiných prvků vyznačují nejen absolutní převahou modelů 1:32 ale i vzdáleností mezi středy jednotlivých drah od 7,5 až po necelých 10 cm. Také celkové propracování a výběr jednotlivých součástí je výrazně kvalitnější než “v hračkové” oblasti.

Scalextric – Champion tourers
Autodráha v měřítku 1 : 32. Vzdálenost mezi středy drah 7,5 cm. Obsahuje díly pro 6,5 m dlouhý okruh ve tvaru osmičky, 2 auta s osvětlením, 2 ovladače, napáječ a drobné příslušenství.
Patří k tomu nejlepšímu nejen na našem trhu, ale též na trzích světových. Nejen proto, že Scalextric patří k zakladatelům tohoto odvětví, ale především proto, že profesionalita britského  výrobce je na velmi dobré úrovni. Cena setů je sice relativně dost vysoká, avšak díly pro rozšíření okruhu lze koupit za cenu poměrně příznivou. Na rozdíl od ostatních u nás dostupných autodráh jsou v nabídce navíc krásně zpracované zmenšeniny tribun i s diváky, figurky mechaniků a další doplňky, kterými lze závodní prostředí velmi oživit.
Díly okruhu se výrazně liší od všech ostatních námi testovaných. Jsou vyrobeny z poměrně ohebné, a houževnaté hmoty. Drážka je vespod otevřená (nezůstává tak v nich prach a drobné nečistoty – jednoduše propadnou na podklad). Zajištění dílů je vyřešeno velmi účinně pomocí plastových ok, která se zaklesnou za čepy na spodní straně sousedního dílu. Pěkné je i rozšíření zatáček se vsazenými svodidly, která se snaží imitovat písečné záchytné zóny skutečných okruhů. Scalextric patří mezi značky, na jejichž drahách se jezdí mnoho závodů a soutěží.
Auta s plastovým podvozkem a magnetem jsou na pohled velmi propracovaná. Působivá jsou i přesná paprsková kola podtrhující kvalitní zvládnutí detailu. Karoserie vozů  by si však podle našeho názoru zasloužila ještě krycí nátěr lesklým lakem. Modely věrně vystihují své předlohy – Renault Mégane a Audi A4. Vodítko, ač se zdá být titěrné, plní svou funkci na výbornou. Také nás překvapila účinnost “světlometů”, které opravdu svítí bezkonkurenčně (pokud se svícení někomu nelíbí, může si světla jednoduše vypnout spínačem na spodní straně podvozku), i když jde o detail nevýznamný pro jízdní vlastnosti. Trochu zarážející je vyšší úroveň hlučnosti, kterou auta při jízdě produkují. Podle dovozce je způsobena nezaběhlým ozubeným převodem u nových aut (následné testy tuto možnost nevyloučily), vinu možná nese i dost uzavřená a rezonující konstrukce podvozku a karosérie.
Ovladače mají zvláštní tvar, který dovoluje jejich použití jako klasické palcem ovládané nebo je prostým otočením v dlani změnit na pistolové (tato poloha se nám jeví jako příjemnější). Trochu horší se však zdá být citlivost regulace zejména v oblastech maximálního výkonu. Naopak v  nižších rychlostech docházelo k drobným nepravidelnostem v jízdě, auta jezdila trhaně. I když se jedná o drobné nepřesnosti, ten komu to vadí ten si může koupit ovladače profesionální, které firma dodává jako zvláštní příslušenství
Autodráha Scalextric je zajímavým výrobkem, který přes svou dlouholetou tradici sahá k některým netradičním a ojedinělým řešením. Pokud by výrobce věnoval více pozornosti i zmíněným drobným problémům i v základních sadách šlo by bezesporu o technickou lahůdku.

Výhody:       zajímavá konstrukce
                    odolný materiál dráhy
                    příznivá cena dílů dráhy
                    propracované modely
Nevýhody:   citlivost ovladačů
             
      hlučné převody

Carrera – EVOLUTION
Řada Evolution je profesionální autodráhou v měřítku: 1 : 32, a vzdáleností mezi středy drah 9,8 cm. Základní sada obsahuje dlouhou klasickou osmičku, 2 auta, 2 ovladače, napáječ a drobné příslušenství.
S hračkovou řadou Racing nemá řada Evolution společného absolutně nic. Ani auta, ovladače či dráhu, opravdu ani nejmenší detail. Evolution je zcela profesionální záležitost. To ovšem neznamená, že není určena pro domácí hraní, značí to pouze to, že konstrukce jak dílů dráhy, tak aut je velmi kvalitní a široká paleta příslušenství umožňuje postavit dráhu i příslušenství zcela na míru do posledního detailu. A lze ji proto využít i pro profesionální závodění.
Značně široká dráha je zajímavý záměr, jehož cílem je, aby auta měla kolem sebe více prostoru, zejména při průjezdech zatáčkami. Nejen, že se potom lépe jezdí, ale působí  i  realističtěji. Tento systém velmi široké dráhy používají ještě dva další výrobci: španělské Ninco a české Gonio.
Kvalitně zpracované díly dráhy jsou jištěny opět pevnými západkami, které jsou funkční a plní svou úlohu naprosto beze zbytku
Samostatnou kapitolou Carrery Evolution jsou auta. O nich lze hovořit jen v superlativech. Podvozek je plastový, osazený výkonným motorem, jehož síla je na nápravu přenášena revolučním třecím převodem gumový hnací pastorek na gumovou obruč kola. Toto technické řešení je maximálně jednoduché, zcela odstraňuje hluk a ztráty výkonu běžné u normálního ozubeného převodu. Pružinka zabezpečující stálý přítlak hnacího kola vylučuje vliv opotřebení převodu na přenos síly. Jednoduchým úkonem lze navíc změnit zadní náhon na přední (i když v našem testu se žádná výhoda předního náhonu neprojevila). Vedení auta a přísun energie obstarává otočné vodítko. Karosérie jsou věrnými modely skutečných vozů, v našem případě Dodge Viper a Porsche 911 Le Mans, povrchová úprava karosérií je tvořena reklamními potisky podle skutečnosti s následným přelakováním lesklým bezbarvým lakem. Za zmínku stojí i dokonalé balení aut. Jsou umístěna jednotlivě na černé plastové platformě, zadní stranu tvoří zrcadlová plocha a vše je překryto čirým plastovým krytem.
Jízda s auty je doslova pohodovou záležitostí. Díky kvalitním ovladačům, třebaže jsou staršího “palcového” typu, není problémem jezdit jak maximální rychlostí, tak téměř “krokem”. Navíc lze velmi citlivě korigovat smyky při průjezdu zatáčkami.
Carrera svou řadou Evolution nasazuje laťku hodně vysoko. Evoution má vše, co činí Carreru špičkovým světovým výrobcem autodráh. K tomu patří samozřejmě široká škála dalšího příslušenství od dílů umožňujících stavbu až šestiproudové dráhy, přes digitální počítadlo ujetých kol s časomírou vyhodnocující 16 veličin až po další nádherná auta. Zatímco cena jednotlivých setů je kupodivu v porovnání s ostatními i neznačkovými a neprofesionálními výrobci velmi příznivá, cena  dílů dráhy a doplňků, kterými lze okruhy rozšiřovat, je trochu horší.

Výhody:       výborná auta
           
        citlivé ovladače
                    celkové zpracování
Nevýhody:   relativně vyšší cena některých doplňkových dílů dráhy

Gonio – EUROPA CUP
Autodráha měřítka 1 : 32 jediného tuzemského výrobce se tak jako desítky dalších výrobků vzniklých za socialismu nedá zařadit. Jednotlivé prvky se skládají od absolutně profesionálního řešení až po prvky, které jsou svým pojetím i dílenským zpracováním jsou konkurence neschopné. Protože z těchto důvodů klasická výroba v Goniu byla zastavena a na trh přijde pouze s použitím jen těch prvků, které se osvědčily, zaměříme se pouze na ně. A nebudeme uvádět klasické údaje jako u ostatních testovaných výrobků. Ještě nutno dodat, že nová autodráha s novými, či zcela přepracovanými auty bude v režii plzeňské firmy Model.
Autodráhy Gonio (dříve Ites a Gama) mají v naší zemi dlouhou tradici, na trhu se vyskytují už bezmála 30 let. Poměrně masivní a solidně zpracované díly se zajišťují plastovými sponami, které jsou sice zastaralé a jejich nasazování je trochu pracné, přesto svou funkci plní na výbornou. Zajímavá je především vzdálenost mezi středy drah - 9 cm, která ji absolutně zařazuje k “profíkům. Pro zajímavost, zatím se nám nepodařil najít jediný světový výrobce kromě Carrery, Ninca a právě Gonia, který by dělal dráhu se vzdáleností mezi středy 90 mm a více. I když se jedná o detail, je třeba se zmínit i o svodidlech, která jsou nejen účinná, ale i manipulace s nimi je mnohem příjemnější než u ostatních výrobců
.
Další výbornou součástí  jsou pistolové ovladače. Zde si dal výrobce opravdu záležet a pod vedením kostruktéra, pana Maděry, vytvořil naprosto špičkové výrobky, které svou přesností a kvalitou převyšují valnou většinu toho, co světoví výrobci dávají do základních sad a co jsme během našich testů drželi v rukou. Pomocí ovladače lze přesně řídit rychlost auta, navíc lze jednoduše nastavit předpětí vratné pružiny do dvou poloh a vyladit si tak ovladač podle vlastní ruky.
Výrobce dodává i další díly a příslušenství, jako např. klopené zatáčky, křižovatky a zúžení, poloměry oblouků umožňující stavbu čtyřdráhy, to vše za velmi příznivé ceny, které jsou v některých případech až desetinové oproti značkovým výrobkům. Jakmile dostaneme do rukou první nové sety z Modelu Plzeň ihned uveřejníme výsledky zkoušek.

Ninco, SCX
Ke světové špičce patří i španělská firma Ninco vyrábějící velmi dobré autodráhy s velkou roztečí a modely 1:32. Právě v současnosti se domlouvají podrobnosti o zastoupení této firmy v ČR a v nejbližší době by měly být první sety ve vybraných prodejnách. Jakmile získáme k otestování první vzorky seznámíme vás s prvními dojmy. Poslední v řadě špičkových modelových autodráh je další španělská značka SCX. Nejmenujeme jí naposledy, že by snad nebyla dobrá, právě naopak. Patří k naprosté špičce. Vyniká především velmi progresivní konstrukcí, v jejím programu nechybí například čtyřkolky, vozy s řízenou přední nápravou či s nezávislým zavěšením kol.

Kromě výrobců kompletního autodráhového sortimentu existuje velké množství menších či větších výrobců doplňků  a zejména výrobců specializujících se pouze na výrobu modelů aut. V jejich výrobních programech je široká škála typů vozů od oldtimerů přes vysloveně exotické typy vozů až po nejžhavější novinky závodních okruhů poslední doby. Jedním z těchto výrobců, jehož výrobky jsou dostupné i na českém trhu, je španělská firma FLY (zdá se, že Španělsko je země autodráhám vyloženě zaslíbená). Z jeho široké nabídky opravdu krásných modelů jsme měli možnost vyzkoušet model Porsche. Zřejmě proto, že jde o výrobce, který se specializuje pouze na auta a může tak jejich vývoji a výrobě věnovat maximální možnou péči, stěží lze tomuto modelu cokoli vytknout (toto zřejmě bude platit nejen o ostatních modelech firmy FLY, ale i o produktech ostatních “auto – specialistů”). Kompaktní plastový podvozek s magnetem, filigránsky propracované disky kol, výkonný motor a především koruna všeho, modelově přesná karosérie s dokonalou povrchovou úpravou (lak). Jízdní vlastnosti, tedy hlavně akcelerace a stabilita jsou jedním slovem špičkové.

A ještě na závěr, kvalitně provedené dráhové modely nejenže poskytují mnoho zábavy na závodním okruhu, ale navíc se pěkně vyjímají i jako vitrínové modely pro sběratele.

Marek Žádník, Petr Řezáč

 

Další články v rubrice hobby

Také se vám třesou ruce? 
Určitě to také znáte. Pozorujete zajímavý objekt (a je úplně jedno, zda je to krásná slečna na ulici, plaché zvíře v divoké přírodě nebo třeba úchvatná horská scenérie) dalekohledem s velkým zvětšením a za nic na světě nemůžete obraz ustálit a rozeznat detaily.

Akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky 
Ruční akumulátorové vrtačky a vrtací šroubováky jsou neocenitelným pomocníkem mnohých řemeslníků i kutilů. Jsou většinou malé a lehké a nemusíte se starat jestli je nablízku zásuvka a máte-li dosti dlouhý kabel.