automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | energievideo-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

automobily                                        

4.1.2002

E-mail

  

 

 

 

VancoWinter - posouvání hranic možností

Vlastníte VW Caravelu, Mercedes řady V či jiný velkoprostorový automobil a bojíte se s ním jezdit v současné obrovské záplavě sněhu? Žádný problém. Současné moderní zimní pneumatiky mají i v této třídě vynikající vlastnosti srovnatelné s těmi nejlepšími pneumatikami pro běžné osobní vozy.  
To, že firma Continental vyrábí špičkové zimní pneumatiky pro osobní automobily nikoho nepřekvapí. Platí to však i o kategorii Van, kde pneumatika Vinter Wanco vyhrála již několik  testů v renomovaných časopisech.

Zatímco pro osobní automobily není v poslední době o dobré zimní „gumy“ nouze a jsou jich na trhu  desítky typů pro všechny běžné vozy, špičkové pneumatiky pro vysoké rychlosti v kategorii van či „těžké“ velkoprostorové vozy dlouho běžné nebyly. Vývoj těch nejmodernějších plně srovnatelných s osobními, byl urychlen výrazným nárůstem maximální rychlosti a kvality jízdních vlastností v této kategorii. A naopak právě moderní pneumatiky dovolují „vanům“ tyto vysoké výkony „ustát“. Není to tak dávno co rychlost kolem sto sedmdesáti kilometrů v hodině a rychlé průjezdy zatáček byly vyhrazeny  jen  automobilům osobním. Dnes srovnatelně jezdí například VW Caravela, Multivan či Vestfália T5. Velmi rychlé jsou i nové řady Mercedesů řady V, či Peugeotů a Citroenů. A právě  špičkové pneumatiky patří k těm prvkům, které svou konstrukcí výrazně dobré vlastnosti podvozku mohou podpořit. A to samozřejmě platí nejvíce v zimních měsících, kdy má často  vozovka výrazně nižší adhezi. A právě v této „disciplíně“ se podařilo firmě Continental vyrobit pneumatiku opravdu pozoruhodnou. Kdybych měl charakterizovat, co mne na ní zaujalo nejvíce, tak bych jako první jmenoval vyrovnanost vlastností s výbornou harmonií mezi nimi. Je totiž dobrá nejen na sněhu, na vodě či na suchu, ale je zároveň i dostatečně komfortní.  Přes značné lamelování je i relativně tichá a na všech površích „klidná“. Tento „nedostatek slabin“ umožňuje velmi vysoké jízdní průměry na všech běžných površích které můžete například cestou na hory potkat. 

Ona vysoká univerzálnost je patrná ještě, z jiného hlediska. Například zatímco jeden odborný německý časopis  testoval pneumatiky WinterVanco na voze Mercedes Sprinter, tedy automobil s klasickým pohonem zadní nápravy, naše zkoušky probíhaly na VW T5, tedy automobilu zcela odlišné koncepce s pohonem předních kol. V obou případech byly výsledky výborné. Hlavním prvkem je  moderní konstrukce, která dobře podrží automobil ve stopě i v náročných zatáčkách,  především díky  velmi propracované figuře.

Střed pneumatiky má výrazný žlábek, který zajišťuje směrovou stabilitu. Jednotlivé figury s hlubokým lamelováním jsou tvarově odstupňovány. Nejmenší jsou uprostřed největší pak při vnějším okraji. Kromě středové centrální drážky dvě další podélné s podstatně menší směrovou orientací. K co nejrychlejší „likvidaci přebytečné vody slouží velké množství odvodních kanálků  příčných.

Přestože  profil není směrový mají  „VancoWintery“ oproti starším modelům zlepšený záběr a brzdné vlastnosti. Výrazné odvodní kanálky snižují také do značné míry možnost vzniku aquaplaningu. Samozřejmě důležitou roli tu hraje i dobrá geometrie profilu. Všechny tyto jmenované vlastnosti jsou obdobné jako je tomu u těch určených pro rychlé osobní vozy. VancoWinter je navíc zesílená v kritické  boční oblasti, čímž kromě zmiňovaných vlastností zajišťuje i vysokou bezpečnost proti průrazu či poškození. Na světovém trhu je v současné době několik zimních dezénů konkurenčních výrobků, které mají některé jednotlivé vlastnosti obdobné. Vynikají  například v trakci a brzdné účinnosti, ale jsou hlučné, jiné jsou velmi dobré na vodě, ale mají slabší jiné vlastnosti. Síla VancoWinterů podle našeho názoru spočívá právě již v oné zmíněné harmonii a ve velmi vyrovnaných vlastnostech.  V zimě vás na silnici tak nic nepřekvapí. Až budete projíždět v náročném zasněženém terénu kolem některých „klopotajících“ se automobilů jejichž řidiči budou působit dojmem, že jsou rádi, že se další kilometr udrželi na silnici,“ vězte“ že kvalita a stavba pneumatik je opravdu důležitá. Kdy jindy je toto tak důležité než v současné sněhové kalamitě. Právě nyní je obutí vašeho automobilu nejdůležitější. Vždyť sami ve vánici  také nechodíte v pantoflích.  

                                                                                        Petr Řezáč

 

Další články v rubrice automobily: