Automobilové navigace. GPS Dynavix Nano překvapil.

Vyšlo i v deníku Právo 17.12.2009.

O tom, že obliba autonavigací v posledních letech závratně  stoupá není pochyb, o čemž svědčí mimo jiné i strmě se zvyšující prodejní křivky. V našem testu jsme se zaměřili  na modely v cenové kategorii 7000 až 10 000 Kč. Především proto, že na rozdíl od těch levnějších tato třída vyniká již větším komfortem a mnoha přídavnými funkcemi. Také velikost displejů je v této kategorii většinou větší, než je u těch nejlevnějších. 

Jak jsme vybírali

Fakt, že takřka všechny navigace mají dnes hlavní systém navigování velmi podobný, je náročný především při výběru. Zmapovat detailně jednotlivé odchylky v  celém sortimentu v této poměrně široké cenové relaci je výrazně nad možnosti jedné tiskové strany, kterou máme k dispozici a proto jsme zvolili osvědčený systém. Tedy vybrali jsme ty modely, které nás zaujaly některou ze specifických vlastností a odlišovaly se výrazněji od běžného průměru. Zaměřili právě především na rozdíly a odchylky. Abychom nezaplnili tuto stranu pouhým výčtem jednotlivých vlastností, technické podrobnosti naleznete na stránkách iTestu.

Jak jsme hodnotili

Navigace patří k produktům, u kterých se hodnotí desítky vlastností a detailní posouzení je v některých bodech vždy trochu subjektivní, protože každý preferuje individuálně trochu jiné vlastnosti. Některé jsou však zcela zřejmé a dost zásadní. Například již zmíněná velikost displeje je důležitá (mimo vysloveně malé displeje, které považujeme principielně jako nevhodné), ale nemusí být samospasitelná.  Ani zde to tedy není zcela  jednoznačné . V praxi se ukázalo, že i středně velké displeje mohou těm velkým nejen bez problémů konkurovat, ale mohou být  ještě lepší. Především tehdy, když mají dobře zvládnutý systém zobrazení a  větší jednoduché a srozumitelné údaje. Právě ty jsou mnohem důležitější, než vlastní velikost zobrazovací plochy. Například  nejhorší byl v tomto směru Dayton VDO, který sice má jeden z největších displejů 5,6“,  avšak díky velmi malému a nelogicky uspořádanému zobrazení  volitelných údajů (bez zvýraznění těch důležitých od méně důležitých) je podstatně méně přehledný než například 4,3“ velký  Dynavix Nano. 

Co jsme hodnotili

Především srozumitelnost a jednoznačnost  mapových podkladů. Velikost a logiku číselných údajů potřebných k jízdě a také rychlost a reakci přístroje. Tedy vlastnosti, které zásadně ovlivňují nejen komfort, ale především i bezpečnost jízdy. Asi není nutno zdůrazňovat jak nebezpečným se stává, nejen pro sebe, řidič řítící se ke křižovatce, plně zabrán do problému nepřesné navigace. Dalším faktorem, který jsme hodnotili byla logika obsluhování, univerzalita, a provedení hlasové navigace. Zajímalo nás také, jak dlouho vydrží baterie v navigacích, protože ne vždy se deklarované údaje se byť jen blíží podstatně horším praktickým zkušenostem. Také jsme hodnotili Bluetooth spojení. Zkušenosti z dřívějších testů jasně ukazují, že ne vždy je plnohodnotně použitelné. Pakliže ano, je to jen dalším důvodem proč takovou navigaci koupit. 

Mio Moov 580  cena:  4 999 Kč



Velikost displeje: 4,7 palce
Hmotnost: 180 g
Mapy: 38 zemí Evropy včetně ČR
PC propojení: USB
Záruka: 2 roky
 

I když na první pohled se nám zdála tato navigace designově velmi zajímavá, v praxi se ukázalo, že výrazný stříbrno černý rámeček díky své robustností není k displeji 580 zcela vhodný. Obrazovka s ním působí podstatně menší, než ve skutečnosti je. Všeobecnými vlastnostmi je navigace průměrná, nadprůměrná se nám zdála v zobrazení až na vysouvací rolety, které při jízdě mohou působit nepřehledně. Intuitivnost při listování či vyhledávání jednotlivých funkcí je bez výrazných výhrad. Nepřesvědčil nás subtilní držáček, který je tak nešikovně konstruován, že jediný kloub utahujete na zadní části navigace, kam se, když ji máte například v rohu u sloupku, dostanete opravdu dost složitě. Tedy nastavit správný úhel je více než náročné. Ostatně držáček je pozoruhodný i po jiné stránce. Integrované napájení musíte nejdříve do stojánku zabudovat, což alespoň v našem případě, se neobešlo bez použití hrubé síly a strachu že konektor ulomíte o součást držáku. Co nás však překvapilo nejnegativněji, je hlasové navigování. Ženský „učitelský“ hlas  na nás působil nepříjemně a při jakékoliv chybě jsme měli pocit, že záhy dostaneme ukazovátkem přes ruku. Původně jsme se domnívali, že tento pocit vyvolala konfrontace s výborným  projevem Pavla Lišky z navigace Dynavix Nano.  Avšak i po několikadenní přestávce jsme usoudili, že s touto „ syntetickou dámou“ bychom nechtěli jet na dovolenou po Evropě  ani náhodou. I když se to může zdát legrační, tak hlasový navigátor  je váš spolucestující ať se vám to líbí nebo ne.  Mapové podklady můžete bezplatně aktualizovat 2x po dobu jednoho roku.

Výhody: TMC, na přání jsou některé grafické prvky upřesněny po dotyku hlasem, dostatečně velké 

Nevýhody: extrémně robustní rámeček po stranách 2x necelé 2 cm, méně komfortní držák navigace, hlasový výstup

Hodnocení:   dobrý

Actis 7     cena: 9 999 Kč

Displej:  7 palců
Hmotnost: 363 g
Mapy: Evropa včetně ČR
PC propojení: USB
Záruka: 2 roky
 

Na první  pohled zaujme obrovským 7“ displejem. Ale také nejvyšší cenou z testovaných modelů. Proto nás velmi zajímalo, zda i v oblasti navigací je stejně komfortní jako jeho zobrazovací jednotka. Ukázalo se ale, že displej opravdu není vše. Actis 7 rozhodně není špatná navigace, ale k některým vlastnostem jsme měli dost zásadní  výhrady. První a největší je nepřítomnost zabudované baterie. Tato vlastnost nás několikrát nenechala v klidu. Při každém vypnutí zapalování muselo dojít k relativně velmi zdlouhavým operacím k obnovení navigace. Samozřejmě je možné mít do systému zavedené napájení  „natvrdo“ což ale u většiny automobilů není standardní. Dále se nám moc nelíbil nevýrazný kontrast zobrazení. V praxi se ukázalo, že i podstatně menší displej, který je dostatečně kontrastní, může být stejně či lépe čitelný než extrémně velký displej s nevýrazným zobrazením. K drobným nedostatkům pak ještě nutno přičíst nevhodný držák, který roztřese navigaci i na drobných nerovnostech a zobrazení dat uváděných ve zkratkách. Chápu, že když má vývojář  k dispozici malinké okénko nic jiného mu nezbývá. Ale v případě obrovského  7“ displeje už jsou dle našeho názoru zkratky typu ETA, DST, či NMT naprosto nesmyslné. Mnoho řidičů si je nejen nepamatuje, ale ani k tomu není důvod. Zvláště když je bez problému možné i do menších displejů zadávat normální  srozumitelný název. Tak, jak to dělá většina konkurence. Držák neodpovídá ani ploše a hmotnosti displeje. Ten se chvěje i při malých nerovnostech. Pozoruhodné je lepidlo, které je součástí držáku. Sice drží úžasně, ale o to hůře držák z okna odstraníte. 

Výhody: velký displej
Nevýhody: absence baterie, nevhodný držák, nepřehledné údaje, 
Hodnocení:     uspokojivý

Dynavix Nano  cena: 7 999 Kč

Displej:  4,3 palce
Hmotnost: 130 g
Mapy: Evropa včetně ČR
PC propojení: USB
Záruka: 2 roky
  

Ve své třídě je nejtenčí navigací na trhu. Jestliže jsme vybírali podle odlišností, pak zde kromě jiného je především zcela netradiční vtipný zvukový doprovod herce Pavla Lišky. U Dynavixů pochopili, že řidiče již nebaví syntetické digitální dámy či jejich mužští stejně nudní kolegové a zvukovou navigaci pojednali zcela revolučně. Když někomu nadstandardní   a vtipné komentáře vadí, může si je jednoduše přepnout na standardní klasický ženský hlas. My jsme se naopak bavili tím, že jsme naschvál jezdili špatně, abychom slyšeli co nejvíce úžasných hlášek. Také vybavení přístroje je více než rozsáhlé a ne zcela standardní. Multimediální přehrávač, Bluetooth handsfree, TMC modul FM vysílač,či povedený robustní držák do auta.I softwarově je na zajímavá. Některé funkce, např. evidenci jízd nemůžete očekávat ani u mnohem dražších modelů. I když displej nepatří  k největším /lepší střed 4,3“/ díky jednoduchosti a dobře propracované grafice je navigace velmi srozumitelná. Na Dynavixu Nano je patrné, že sama velikost zobrazení nemusí být vždy hlavním atributem, podle kterého vybírat navigaci. Například větší VDO Dayton má sice větší zobrazení celku 5,6“, avšak zobrazované údaje jsou výrazně menší než u modelu Nano. Výsledkem je v praxi podstatně jednoduší a lepší orientace s Dynavixem. Dalším důležitým plusem je bluetooth hansfree. Nejenže zvyšuje komfort jízdy, ale také i bezpečnost. Velmi propracovaný je způsob evidence a kontroly  jízd. Od systematického měření spotřeby až po knihu jízd. Systém umožňuje zcela jednoduše vést dlouhodobý archiv. Údaje je možno exportovat a tím například výrazně ulehčit kontrolu jízd v malých podnicích. Celou správu zajišťuje software Dynavix Manager. 

Výhody: nejtenčí v model v testu, výborné bluetooth, revoluční zvukové navádění, aktualizace map zdarma po dobu 3 let
Nevýhody: menší displej
Hodnocení:  velmi dobrý        visačka výborný poměr cena výkon

Garmin Nüvi 765 T Lifetime     cena: 8 990 Kč

Displej: 4,7 palce
Hmotnost: 184 g
Baterie: dobíjecí lithium – ion
Mapy: ČR + 40 zemí Evropy
PC propojení: USB
Záruka: 2 roky

Garminová klasika. Velmi dobrá mapa. Mnoho propracovaných detailů. Bluetooth usnadňující telefonování při jízdě je nejen funkční, ale také, a to je podstatné, jednoduché na obsluhu. Zvuk při telefonování je dostatečně srozumitelný. Velmi profesionálně zpracované je i pouzdro navigace s příjemně pogumovaným povrchem. Osobně vyzdvihuji ještě jednu velmi důležitou vlastnost, kterou se domníváme, že má Garmin nejlépe propracovanou, a tou je režim, ve kterém se po pouhém jednom dotyku na obrazovku  na ikonu rychlosti přepne mód technických informací s výrazným rychloměrem a devíti dalšími údaji. Dalším důležitým faktorem je zcela intuitivní ovládání. Samostatnou kapitolou je pak  Lifetime. Jestliže se ostatní výrobci předhánějí kolik let budou zdarma aktualizovat mapy zákazníků po koupi přístroje a ti nejlepší zaručují maximálně tři roky, pak nejen tento model, ale i některé další vybrané od Garminu mají bezplatnou aktualizaci  map po celou dobu provozu životnosti přístroje. Snad jediné co nám vadilo, že takto propracovaný model nemá AV vstup. Ne že by ho ostatní konkurence (až na jeden model) měla, nicméně se domníváme, že by jím moderní navigace v době „revoluce“ multimédií mohla být vybavena.

Výhody: jednoduché ovládání, výborný bluetooth, lifetime mapy-bezplatné aktualizace map po celou dobu životnosti navigace

Nevýhody: není AV vstup

Hodnocení:          Vítěz testu     visačka vítěz testu

VDO Dayton 6000    cena: 8 800 Kč

Displej:  5,6 palců
Hmotnost: 425 g
Mapy: Evropa včetně ČR
PC propojení: USB
Záruka: 2 roky
  

Na první pohled velmi dobře vybavený model. Jediný v testu má  digitální tuner  DVB-T.  To je avšak  jedna z mála věcí,  kterou výrazně vyniká nad testovanou konkurencí. (Pro jeho kvalitní příjem bylo však nutno zaměnit dodávané antény za jiné externí s větším ziskem.) Druhým pozitivem je velký displej 5,6“. Samotná navigace však v praxi oproti ostatním nesplnila očekávání. Nepropracovaná grafika působí dojmem, že navigace je pouze doplňkem TV a ne naopak. Kromě horší grafiky se nám nelíbilo ani méně komfortní ovládání. I když během jízdy máte možnost sledovat současně až volitelných šest parametrů, v praxi je to velmi problematické. Číslice jsou tak malé a nezřetelné, že jim musíte k přečtení věnovat značnou pozornost, což není ani příjemné ani bezpečné. Zvláštní kapitolou je pak Li-Po baterie o kapacitě 4000 mAH s deklarovanou výdrží až šest hodin. Tohoto času dosáhla v praxi  pouze zlomek (maximálně  podle režimu 30 až 60 minut), později však již jen pár minut.  Samozřejmě všechny baterie stárnou a zmenšuje se jim kapacita, ale rozhodně by to nemělo být takto drastické.  

Výhody: Dobrý digitální TV,
Nevýhody: Nepropracovaná grafika, minimální možnost uživatelského výběru, titěrné číslice

Hodnocení:     uspokojivý

Garmin Nüvi 1350 Lifetime   cena: 6 790 Kč

Displej: 4,7 palce
Hmotnost: 162 g
Mapy: ČR + 40 zemí Evropy
PC propojení: USB
Záruka: 2 roky

„Jednodušší“ varianta  Garminu  Nüvi 765T lifetime. I když se jedná o levnější přístroj, ty hlavní věci mají společné. Obdobnou filosofii s hlavním hitem Garminu lifetime map, tedy doživotně zdarma aktualizace map.  Oproti „sedmsetpětašedesátce“  má nejen nevýhody, ale také výhody. Základní výhodou je delší výdrž baterií.    čtyři hodiny  patří mezi absolutní špičku a to i oproti 765T, která vydrží „pouhé“ tři hodiny. Naopak modelu 1350 chybí velmi důležité Bluetooth handsfree . Mapa TOPO Czech není součástí dodávky, ale je ke stažení. Chybí i vestavěná paměť.  Drobností je však více. Chybí zobrazování 3D budov, či Garmin Locate  tedy uložení pozice zaparkovaného auta. Také postrádá přijímač dopravních informací,či MP3 přehrávač, také tu chybí FM vysílač  či sluchátkový  audio výstup. Otázkou ale je, co v rámci navigace potřebuji. Pro toho kdo chce jednoduchou spolehlivou navigaci,  kde má zajištěnou aktualizaci map zdarma po celou dobu životnosti přístroje je tento ,model  velmi dobré řešení. Naopak zobrazení map je hezčí a modernější než u dražšího brášky.

Výhody: doživotní obnovování map, špičková baterie o výdrži 4 hod, velmi dobré grafické znázornění 
Nevýhody:  méně komfortu, není bluetooth
Hodnocení: dobrý

Petr Řezáč   /

 

         Z obsahu