automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | energievideo-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

automobily                                        

17.12.2001

E-mail

  

 

 

Bude Superb bomba ?

Od soboty mají zákazníci možnost prohlédnout si a vyzkoušet u autorizovaných obchodníků první vozy  Superb.  Po šedesáti letech tedy opět luxusní Škodu. A nejen to i když se to na první pohled nemusí  zdát, je to vůz, který má výborný  poměr cena výkon.

Nejen první dojmy jsou impozantní. „Velký“ automobil, kterým Superb beze sporu je, si vychutnáte nejen pohledem na precizně provedené detaily, ale především poté co usednete a otočíte klíčkem, či rozložíte noviny na zadním sedadle a necháte se unášet…. Charakteristické je především velmi dobré odhlučnění. To samozřejmě nebylo překvapením u koncernového „miláčka“  šestiválce V6 2,8 30V se142kW ale například i u druhého nejlevnějšího modelu s motorem 1,8T. I s ním je vůz velmi tichý a má  dobré zrychlení. Úctyhodný rozvor  přispívá k velmi klidné jízdě. Nejpatrněji je to znát na nerovném terénu s příčnými nerovnostmi, tedy právě v situacích na které jsou krátké rozvory velmi citlivé. Přestože Superb opravdu není žádný drobeček řídí se dobře a lehce. Přesná stopa, citlivě laděný posilovač řízení i pohodový univerzální  Tiptonic to jsou první pocity řidiče které tak od prvního momentu  vyvolávají   radost z jízdy i pocit bezpečí. Kapitolou samu pro sebe je prostor a komfort na zadních sedadlech. Jestliže na předních sedadlech se cítíte stejně dobře jako ve špičkových limuzínách ve stejné tedy vyšší střední třídě, pak právě zadní sedadla vás okamžitě přesvědčí že v rámci „milionové“ kategorie sedíte v absolutním unikátu. Ostatně si to můžete vyzkoušet tak jako jsme to udělali mi a vyzkoušet si sezení na zadních sedadlech několika dalších modelech ve stejné třídě. Jen těžko budete u standardních sériových vozů hledat adekvátní prostor. Také základní výbava nezůstala opomenuta a  Superb se může chlubit ve „standardu“ například klimatizací, palubním počítačem i další výbavou u většiny konkurenčních modelů dodávaných pouze za příplatek.    

Jak naprogramovat úspěch

Už dlouho  nebyl v celosvětovém měřítku představen tak zajímavý model pro testování trhu jako je právě Superb. Perfektní  tah v praví čas. Návod jak na to je zdánlivě jednoduchý. Vezme se to nejlepší co je v koncernu  „v této třídě k mání“ například upravený podvozek A-6 či prodloužený od Passata  /   pracovníci koncernu o tom velmi neradi hovoří/ k tomu se přidá  osvědčené podélné uložení motoru, několik  vlastních konstrukčních detailů. Široká škála motorů až po luxusní V 6 2,8. Neuvěřitelně bohatá základní výbava a   cena vzhledem k výsledným vlastnostem   pod hranicí zvyklostí koncernu.  Díky použitým koncernovým prvkům je možno si jí dovolit  především pro relativně levnější  vývoj. To všechno by však bylo velmi málo kdyby chyběl nosný nápad. Tím je v tomto případě prodloužení klasického automobilu střední třídy o deset centimetrů mezi předními a zadními sedadly. Ne že by toto řešení bylo neznámé. Ve výrobních programech renomovaných automobilek samozřejmě je k dispozici, řádově však u modelů mnohonásobně dražších. A jako  alternativa nikoliv model základní. A právě v tom je kouzlo nové škodovky. Bez nadsázky se  dá říci, že vytvořila novou třídu. Superb totiž nelze s ničím srovnávat. Za podobné peníze nic obdobného nedostanete. Platí to zvláště pro modely  Classic s relativně nižšími výkony /lze-li tak nazývat   motory o výkonu  85kW až 110kW/ ty se pohybují v rozmezí 689,900 Kč do 782.900 a to je cena na podobný automobil nejen výborná, ale vlastně zasahuje až do segmentu dobře vybavených Octávií. 

Classic 2.0/85 kW

689.900,- Kč 

Classic 1.8 T/110 kW

736.900,- Kč

Classic 1.9 TDI PD/96 kW

782.900,- Kč

Comfort 1.8 T/110 kW

822.900,- Kč

Comfort V6 2.8 30V/142 kW

933.900,- Kč

Comfort V6 2.8 30V/142 kW, Tiptronic

1.007.900,- Kč

Comfort 1.9 TDI PD/96 kW

868.900,- Kč

Comfort V6 2.5 TDI/114 kW

1.013.900,- Kč

Comfort V6 2.5 TDI/114 kW, Tiptronic

1.070.900,- Kč

Elegance 1.8 T/110 kW

965.900,- Kč

Elegance V6 2.8 30V/142 kW

1.076.900,- Kč

Elegance V6 2.8 30V/142 kW, Tiptronic

1.150.900,- Kč

Elegance 1.9 TDI PD/96 kW

1.011.900,- Kč

Elegance V6 2.5 TDI/114 kW

1.156.900,- Kč

Elegance V6 2.5 TDI/114 kW, Tiptronic

1.213.900,- Kč

Právě nosný nápad a  dobrý poměr cena výkon je  scénář který již Škoda  použila několikrát a vždy s výrazným úspěchem. Octávie jako  „menší“ Passat“  slaví úspěchy, Fabie která má dvouletou prodejní zkušenost je hitem ve své třídě ve většině evropských zemích. Superb je na nejlepší cestě mít úspěch minimálně obdobný. 

Fakta  hovoří  pro velkou Škodu

Jeho úspěch   se dá podle mého názoru  „prošvihnout“ pouze špatným marketingem, špatnou kvalitou, či díky případným technickým problémům. Vzhledem k zkušenostem a osvědčené technologii zavedeného kolosu, kterým Škodovka dneska bezesporu  je to však krajně nepravděpodobné. Jedinou věcí kterou není možno odpůrcům superbu „vzít“ je fakt, že tento model opravdu nepřekvapuje designerskou nápaditostí. To však je zároveň i jeho zásadní výhoda. Mnoho majitelů například v sousedním Německu dává v této třídě například přednost „audinám“ právě proto že jsou nadčasové a často nemění vzhled. Nikdo totiž nemá rád když po tom co vlastní dva až tři roky nové auto je již několik modelů zpět. A je velmi pravděpodobné, že i Škoda se v tomto případě  bude držet určitého konzervatismu, což její možnosti může v tomto segmentu trhu ještě výrazně posílit.  

/per/

 

Další články v rubrice automobily: