Test autorizovaných autoservisů Ford. Odborníci všude nejsou.



Doba dovolených vrcholí a nedávný průzkum ukázal, že zhruba osmdesát procent lidí, kteří se vydávají za prázdninovým dobrodružstvím cestuje právě autem. Před každou delší cestou je dobré si nechat auto zkontrolovat. Není příjemné hledat servis v zahraničí nebo se dohadovat s policisty, že se jim na vašem voze něco nelíbí. Nehovoře o ztraceném času a výdajích navíc.

Proto jsme se tentokrát rozhodli otestovat služby autoservisů. Samozřejmě jsme nechtěli srovnávat nesrovnatelné, a proto jsme k testu zvolili jeden vůz a pouze autorizované servisy zvolené značky. Volba pro tentokrát padla na značku Ford, protože na našem trhu má velký podíl a vozy této značky jsou oblíbené mezi českými spotřebiteli.

Po dokončení testu jsme ještě požádali o vyjádření Ford Motor Company s.r.o., české zastoupení Fordu, protože jsme  chtěli znát jejich názor na to, proč testy dopadly pro většinu servisů tak špatně. Strefili jsme se ale do doby dovolených, a tak  jsme již toto vyjádření kvůli uzávěrce nestihli zařadit do novinových verzí, ale můžete si jej přečíst 
zde.


Jak jsme testovali

         

Od známých jsme si půjčili Ford Focus rok výroby 2002. Nechali jej pečlivě zkontrolovat školeným technikem. Vytipovali jsme na něm celkem sedm závad, z čehož čtyři byly nasimulovány - 2 x vypadlý konektor, který signalizuje řídící jednotce motoru závadu, povysunutá žárovka osvětlení SPZ a do vozu jsme dali prošlou lékárničku. Na voze jsme objevili ještě naprasklé přední sklo, silně poškozené známky na SPZ a velmi opotřebovaný klíč. Navíc jsme do vzorně umytého a vyčištěného vozu  nasypali na přední podlážky písek, abychom zjistili, zda jsou někde v rámci kontroly vozu k zákazníkovi pozorní a  alespoň je třeba vyklepou. Také jsme sledovali postup servisů při přebírání vozu. Ve většině případů se technik pouze zeptal, kam jsem auto zaparkovala a převzal klíče. Kontrola před předáním provedena většinou, až na dvě výjimky, nebyla. Tedy konkrétně jen dva servisy zjistili, že vůz má odřený blatník a zkontrolovali výbavu vozu.
Také jsme se v žádném autoservisu předem neobjednali. Chtěli jsme zkusit za jak dlouhou, či krátkou dobu je servis ochoten a schopen zkontrolovat testovaný vůz. Testovali jsme v termínu v průběhu deseti dnů na přelomu června a července.

Autorizovaných servisů Ford jsme otestovali osm a vybírali jsme je náhodně v Praze a ve Středočeském kraji. Do všech jsem přišla se smyšleným příběhem.

„Odjíždím na dovolenou, mám půjčené auto a svítí mi oranžová kontrolka motoru. Mohli byste prosím zjistit co je to za závadu a bylo by možné také provést celkovou kontrolu vozu před cestou?“ Ve všech případech jsem také žádala, zda by to bylo možné provést ještě tentýž den.

Po každé návštěvě autorizovaného servisu jsme vůz nechali překontrolovat technikem, abychom zjistili, zda nebyly provedeny zásahy, na které jsem nebyla upozorněna, či abychom vůz znovu připravili do testovacího stavu.

Jak jsme hodnotili

Jako obvykle jsme přidělovali hvězdičky. Čím více hvězdiček, tím lepší hodnocení. Nejvyšší počet hvězdiček je 5. Hvězdičky byly přidělovány za objevené závady, a to takto:

1) Vysunutý konektor lambda sondy* za katalyzátorem - svítí oranžová kontrolka motoru, která signalizuje problém – přiděleny 2 hvězdy, protože při neobjevení této závady servis zbytečně doporučí výměnu lambda sondy za cca 6000 Kč včetně práce

2) Odpojený konektor odvětrání nádrže – taktéž signalizuje závadu oranžová kontrolka motoru - 1 hvězda

3) Nesvítí pravá žárovka osvětlení SPZ – 0,5 hvězdy

4) Lékárnička v autě má expirační dobu v roce 2002, při silniční kontrole bychom zaplatili pokutu – 0,5 hvězdy

5) Naše osobní hodnocení servisu - zahrnuje způsob převzetí vozu, poměr zaplacené ceny k výkonu, eventuelní upozornění na další námi neobjevené závady – od 0 do 1 hvězdy

Nepřidělovali jsme hvězdičky, ale sledovali jsme, zda servisy zaregistrují:

7) Známky na SPZ o technické a emisní kontrole jsou poškozeny

8) Opotřebovaný klíč – dveře se velmi špatně odemykají a zamykají

9) U spolujezdce je naprasklé přední sklo

* lambda sonda za katalyzátorem měří, zda katalyzátor správně funguje

Výsledky našeho testu v některých případech překvapily. Domnívali jsme se, že autorizovaný servis se školenými techniky objeví vyndané konektory, ale opak byl většinou pravdou. Ve většině případů nám byla doporučena výměna lambda sondy za katalyzátorem, která stojí cca 5 000 korun a práce za výměnu se pohybuje od 1 000  do 1 500 korun. Většina dalších nedostatků byla objevována jen sporadicky. Také cenové srovnání bylo zajímavé.

Auto Motol Beni  - Praha, Strakonická

Tento servis jsem navštívila jako první z řady testovaných servisů. Přijímací technik byl ochotný a řekl, že mám přijet za dvě hodiny na předání vozu. Při předání vozu technik auto opravdu prohlédl, zjistil odřený blatník i výbavu vozu. Dle zakázkového listu byla stanovena předběžná cena ve výši 2 500 Kč.  Vůz měl být připraven k převzetí za dvě a půl hodiny, což také byl. Zkontrolována byla dle informací technika světla, náplně – ty byly také doplněny. (my jsme náplně předem nezkontrolovali). O dalších kontrolovaných věcech jsem nebyla informována.

           

PLUSY – ZJIŠTĚNÉ ZÁVADY

+vadná žárovka osvětlení SPZ
+doplnění oleje a brzdové kapaliny

MINUSY  

- chybně diagnostikována byla závada na lambda sondě
- neobjeven odpojený konektor odvětrávání nádrže
- nezjištěna prošlá lékarnička

Žádné další závady objeveny nebyly, nikdo si tedy nevšiml prošlé lékárničky, prasklého skla, odpojených konektorů, které diagnostikovaly chybu ani silně opotřebovaných nálepek na SPZ. Doporučena byla výměna špatné lambda sondy za katalyzátorem za 6 500 Kč s prací. Na mou otázku, zda s tímto vozem mohu jezdit mi technik odpověděl, že ano, ale že časem bude nutné sondu vyměnit, protože zde není kontrola, že správně funguje katalyzátor.

Zaplatili jsme 2 507 Kč (v ceně je započten i 1 l oleje a doplnění brzdové kapaliny)

Pokud bychom postupovali dle doporučení, tak bychom navíc zaplatili 
6 500 Kč za výměnu lambda sondy

Hodnocení:   1 hvězda                                           Nedoporučujeme

V osobním hodnocení jsme přidali půl hvězdičky za to, že při převzetí vůz opravdu jako jeden ze dvou servisů prohlédli. 

RS Motor  – Příbram

V tomto autoservisu, který najdete kousek před Příbramí byli vstřícní. Po chvilce čekání vypsali zakázkový list dle mých požadavků. Přijímací technik se zeptal kolik má vůz najeto, kde parkuje a převzal klíče. Osobně auto nezkontroloval. Předběžná cena byla stanovena na 3 000 Kč. Doba kontroly byla předběžně odhadnuta na 2 – 3 hodiny, což tak bylo i ve skutečnosti. Při kontrole byla navíc vyměněna žárovka  H7 v předním světle. Ta ještě před předáním svítila, starou jsme zpět nedostali, nicméně mohlo se stát, že zrovna praskla. Kontrolovány byly také dle podaných informací brzdy, náplně, nápravy, světla. Byla provedena diagnostika motoru.

PLUSY – ZJIŠTĚNÉ ZÁVADY

+ odpojený konektor odvětrávání nádrže
+ žárovka osvětlení SPZ



MINUSY
- chybně diagnostikována byla závada na lambda sondě
- nezjištěna prošlá lékarnička

Ostatní nedostatky nebyly objeveny ani odstraněny. Byla jsem upozorněna, že kontrolka motoru stále svítí, protože je vadná lambda sonda, kterou je potřeba vyměnit. Vypojený konektor u sondy v tomto případě objeven nebyl, Zbytečně bychom zde platili za novou lambda sondu, která měří spaliny z katalyzátoru (cca 6 000 Kč s prací). Ke kontrole brzd bylo sděleno, že jsou na 50%, takže v normě. Na dovolenou mi technik s tímto vozem nedoporučil jet bez opravy.

Zaplatili jsme:  1 264 Kč

(v ceně jsou zahrnuty i žárovky – 106 Kč)
Pokud bychom postupovali dle doporučení, tak bychom navíc zaplatili 6 500 Kč za výměnu lambda sondy

Hodnocení:  1,5  hvězdy                                                 Nedoporučujeme


K + K Autoservis – Praha 4, Hodonínská



V tomto servisu mě v pátek, po troše přemlouvání, objednali na pondělí s tím, že auto bude k převzetí v úterý.  Zakázkový list byl vyplněn, auto technik před převzetím nekontroloval. Provedena byla diagnostika motoru. Předběžná cena zakázky byla stanovena na 1 500 Kč.

PLUSY – ZJIŠTĚNÉ ZÁVADY

žádné objeveny nebyly

MINUSY

- chybně diagnostikována byla závada na lambda sondě
- neobjeven odpojený konektor odvětrávání nádrže
- nezjištěna prošlá lékarnička
- nebyla objevena nesvítící žárovka SPZ

Svítící kontrolka zde dle technika znamenala vadnou lambda sondu. Vyndaný konektor objeven nebyl. Byla nám doporučena výměna. I zde bychom zbytečně zaplatili navíc cca 6 000 Kč. Nedostala jsem ani žádné podrobnější informace o tom, co vše bylo na voze před avizovanou dovolenou kontrolováno. Zde mě kromě toho, že nebyly objeveny žádné závady docela i vadilo, že jsem si nemohla naplánovat svůj čas. Při přijímání vozu bylo řečeno, že vůz bude hotov další den dopoledne, ale možná mi zavolají již dříve. Technik nakonec volal, že je vůz hotov a informoval mě o výsledku kontroly ještě tentýž den odpoledne, ale já jsem jej již nestihla vyzvednout.

 Zaplatili jsme: 1 488 Kč

Pokud bychom postupovali dle doporučení, tak bychom navíc zaplatili 6 500 Kč za výměnu lambda sondy

Hodnocení 0

Valoušek  – Praha 4, Chodov

Zde tentýž den čas na opravu neměli, v úterý mě objednali na pátek ráno, s tím že k převzetí bude odpoledne. Předání vozu k opravě proběhlo standardně. Nadiktovala jsem odhadem počet najetých kilometrů a ukázala, kde je auto zaparkováno. Opět jsem požadovala zjištění proč svítí oranžová kontrolka a celkovou kontrolu vozu před dovolenou. V tomto bodě ale do zakázkového listu byla zaznamenána jen kontrola náplní, čehož jsem si všimla až posléze. Předběžná cena za  kontrolu byla stanovena na 5 500 Kč.

Asi ve 13 hodin telefonoval technik servisu a docela rozhořčen mě informoval, že se ve voze někdo „vrtal“ protože je odpojen konektor lambda sondy. Zeptal se jestli nejsem náhodou kontrola od Fordu a zda jej nezkoušíme. Sondu celou ji proměřili a zjistili, že je v pořádku a hledali dál. Konektor našli.  Dále upozornili na nefunkční zámek pravých dveří na vadné světlo SPZ a navíc našli uvolněnou přepážku výfuku, které jsme si my nevšimli.

 




PLUSY – ZJIŠTĚNÉ ZÁVADY
+ odpojený konektor lambda sondy
+ nesvítící osvětlení SPZ
+ vadný zámek
+uvolněná přepážka výfuku

MINUSY
- neobjeven odpojený konektor odvětrávání nádrže
- vyšší cena

Na ostatní nedostatky upozorněno nebylo, odpojený konektor odvětrávání nádrže objeven nebyl, proto stále svítila oranžová kontrolka motoru. Domnívali se ale, že toto stále způsobuje vadný konektor lambda sondy a doporučili mi jet do domovského servisu, kde auto znají. 

Zde pracují technici, kteří své práci rozumějí, i když nebyly nalezeny všechny závady, tak věřím, že pokud bych trvala dále na nalezení problému s kontrolkou, tak by jej objevili

Zaplatili jsme: 3 176 Kč                                                      Dobrý

Hodnocení:  3,5 hvězdy

V osobním hodnocení jsme přidali 1 hvězdičku, protože auto opravdu zkoumali a údajný vadný díl proměřili. I když jsme v tomto servise zaplatili nejvíce, tak by nám zde ušetřili drahou výměnu lambda sondy.

František Kruml  - Brandýs nad Labem

Zde byli zavaleni prací, ale diagnostiku motoru byli ochotni udělat na počkání, a to doslova. V tomto servisu jsem strávila 40 minut se vším všudy. Celkovou kontrolu vozu technik odmítl pro nedostatek času, pouze na delší objednání. Převzetí vozu proběhlo „od stolu“.  Po provedené diagnostice motoru technik indikoval vadnou lambda sondu a doporučil její výměnu. Měl ale pochybnosti, řekl, že by se to mělo ještě prozkoumat, protože se mu to nezdá. Ze servisu jsem odjížděla se zhasnutou kontrolkou (chyba byla smazána) s tím, že pokud se znovu rozsvítí, tak to vypadá na vadnou lambda sondu. I přes nedostatek času byly vizuálně zkontrolovány brzdy a náplně. U brzd mě informoval, že po 5 000 najetých kilometrech bude třeba vyměnit destičky.

PLUSY – ZJIŠTĚNÉ ZÁVADY

+ odpojený konektor odvětrávání nádrže
+ žárovka osvětlení SPZ

MINUSY
- chybně diagnostikována byla závada na lambda sondě – s pochybností a doporučením dalšího proměření

nezjištěna prošlá lékárnička (nekontrolováno pro nedostatek času)

            

U tohoto autoservisu oceňuji jejich přístup. Řeknou rovnou, že nemají čas a zákazník zbytečně neutrácí peníze. Technik mě dokonce ani neinformoval o tom, že připojil konektor odvětrávání a zamáčkl nesvítící žárovičku SPZ. V rámci první pomoci auto rychle zkontrolovali, ale jasný verdikt neřekli. Doporučili další kontrolu v servisu, pokud se kontrolka znovu rozsvítí. Rozsvítila se po ujetí asi 5 km.

Zaplatili jsme 484 Kč

Hodnocení    2,5 hvězdy

V osobním hodnocení jsme přidali 1 hvězdičku, protože se snažili pomoci a upozornili, že se lambda sonda musí ještě proměřit. Navíc jsme zde zaplatili nejméně.

Božena Sedláková BOSPOR – Mladá Boleslav

Zde byli ochotni tentýž den udělat pouze diagnostiku, celkovou kontrolu vozu před dovolenou odmítli pro nedostatek času.  Vůz byl převzat do servisu bez vizuální kontroly, opět došlo jen k předání klíčů. Předběžná cena byla stanovena na 900 Kč a doba kontroly na 2 hodiny.

PLUSY – ZJIŠTĚNÉ ZÁVADY

+ odpojený konektor odvětrávání nádrže

MINUSY

- Nebyla objevena nesvítící žárovka žárovka osvětlení SPZ
-Chybně diagnostikována byla závada na lambda sondě – s pochybností a doporučením dalšího proměření

nezjištěna prošlá lékárnička (nekontrolováno z důvodu nedostatku času)

 

              

Zde se domnívali, že oranžová kontrolka svítila pouze kvůli odpojenému konektoru odvětrávání nádrže, který byl opraven.  Závada na lambda sondě zde byla odstraněna pouze počítačově (vymazána), s tím, že pokud se znovu rozsvítí tak bude potřeba podrobnější prozkoumání. Kontrolka se rozsvítila po asi třech ujetých kilometrech.

Zaplatili jsme 892 Kč

Hodnocení  2  hvězdy

V osobním hodnocení jsme přidali 1 hvězdičku, protože opět zde byla vyjádřena pochybnost k výměně sondy a doporučeno bylo další proměření, pokud se kontrolka znovu rozsvítí.

A. Charouz    - Mělník

Tento autoservis jsem navštívila jako předposlední z testovaných. Po docela úmorném týdnu předchozích testů jsem neočekávala nic moc nového. Přijela jsem po poledni a nestačila se divit. Ochotný technik vyslechl mé požadavky a řekl, že to není problém a auto zkontrolují. Již předání auta proběhlo pro mě překvapivě. Technik auto obcházel upozorňoval a zapisoval – „tady je odřený blatník, tu je škrábanec, přední sklo máte ťuknuté – dělá se tu pavouk, pak se chtěl podívat na tachometr strčil klíč do zámku a vzápětí slyším jak říká – „ a s tím zámkem by chtělo také něco udělat“. Pak zkontroloval výbavu vozu. Po předchozích zkušenostech jsem se pomalu nezmohla ani na slovo. Objevil polovinu našich závad ještě před přijetím do opravy.  Předběžná cena kontroly byla stanovena na 2 500 Kč a doba na 3 hodiny. Dokonce mi nabídli, že mi půjčí náhradní vůz, což jsem odmítla.

PLUS - Objevené závady:

+ oba odpojené konektory
+ nesvítící žárovka na SPZ
+ prošlá lékárnička
+ doporučili výměnu klíče
+ poškozené čelní sklo
+ nutná výměna brzdových kotoučů – mají 2 mm pod minimem

Minus

nic vytknout nemůžeme

Tak tady našli téměř vše (kromě známek na SPZ). Už jsem ani nedoufala, že se to někomu podaří. Objeveny byly i oba odpojené konektory a oba byly připojeny.  Lambda sondu proměřili a dali si tu práci s tím, aby zkoumali dále. Ze servisu jsem odjížděla se zhasnutou kontrolkou a doporučením, aby byly před cestou vyměněny kotouče. Navíc mi auto jako jediní zběžně vyčistili. Žádný jiný servis mě předtím neupozornil na nutnost výměny kotoučů.

Zaplatili jsme 1 250 Kč

Vítěz testu    5 hvězd

Miroslav Mareš – Poděbrady

Poslední z navštívených autoservisů. Přijela jsem opět po poledni, v servisu byli ochotní a Focuse zkontrolovali ještě tentýž den. Zakázkový list byl vyplněn z kanceláře, bez prohlídky vozu. Zde na rozdíl od všech ostatních nebyla stanovena ani předběžná cena kontroly, ani se zde nezajímali o počet najetých kilometrů. Dobu kontroly odhadl technik na cca 2 hodiny.  Nakonec to ani tak dlouho netrvalo a hodině a půl jsem si šla vyzvednout zkontrolovaný vůz.

Byla provedena diagnostika motoru a celková prohlídka před dovolenou.  Dle názoru technika kontrolka svítila, protože je vadná lambda sonda za katalyzátorem. Doporučil její výměnu, opět za cca 6 000 Kč.  Dle informací byly dále zkontrolovány kapaliny, doplněna destilovaná voda a i zde jsem byla upozorněna na nutnost výměny brzdových kotoučů.

PLUSY – ZJIŠTĚNÉ ZÁVADY
+ nutná výměna brzdových kotoučů – mají 2 mm pod minimem

MINUSY

- chybně diagnostikována byla závada na lambda sondě
- neobjeven odpojený konektor odvětrávání nádrže
- nezjištěna prošlá lékarnička
- nebyla objevena nesvítící žárovka SPZ

          

zaplatili jsme:   961 Kč

Pokud bychom postupovali dle doporučení, tak bychom navíc zaplatili 6 500 Kč za výměnu lambda sondy


Hodnocení:   0,5 hvězdy

V osobním hodnocení jsme přidali 0,5 hvězdy za upozornění na brzdové kotouče

Olga Kábová

 

Vyjádření Ford Motor Company s.r.o. k testu autorizovaných servisů Ford

Kvalita práce autorizovaných servisů Ford je pro nás velmi důležitá, a proto si ji naše společnost sama velmi  často podobným způsobem – tedy fingovanými nákupy a servisními zakázkami prověřuje.

Proto jsme rádi, že váš server takový test zorganizoval a naznačil nám, ve kterém směru spolu s našimi servisy ještě musíme zapracovat. Výsledky testu ukazují,  že nejčastější problém byl při samotném  převzetí vozu do opravy. Jestliže technik auto převezme, aniž je viděl, dopouští se chyby, kterou není možno tolerovat. Bereme sice v úvahu, že jste v žádném servise nebyli předem objednáni a že se Vám technik i přesto v době, kdy mají servisy hodně napilno, snažil vyhovět, ale ani pak by neměl vůz do opravy převzít bez toho, aby jej prohlédl.

Na druhé straně simulovaná závada, s jejímž posouzením jste byli nejčastěji nespokojeni – totiž záměrně vytažený konektor u lambda sondy – je dosti problematická. Tyto konektory jsou totiž konstruovány tak, že prakticky není možné, aby se bez servisního zásahu samy uvolnily. To zkušený technik pochopitelně ví, a když mu tedy diagnostické zařízení ukáže  nefunkční lambda sondu, hodnotí to automaticky jako její poruchu. Z praxe víme, že v podobném případě bude z 99,5% nefunkční sonda a pouze 0,5% připadne na konektory a elektrické obvody. Pokud by si pak zákazník opravu sondy objednal, objevil by servis velmi rychle i onen vytažený konektor, takže by k výměně ani jejímu účtování zákazníkovi nedošlo.

Z tohoto pohledu se nám výsledky vašeho testu nejeví  zase tak špatné, nicméně prostoru pro další zlepšování je pořád dost – a  já slibuji, že na tom společně s našimi dealery budeme intenzivně pracovat.

Jan Laube, generální ředitel Ford Motor Company s.r.o.

-----------------------------------

A ještě dodatek iTESTU - 

Stanovisko odborníka k odpojeným konektorům a k vyjádření Ford Motor Company

Současné elektronické vybavení vozidel  počítačem řízeného procesu chodu
motoru, převodovky a ekologie provozu,včetně elektronických systémů pasivní
bezpečnosti a dalších pomocných elektronických a elektrických skupin vede
dnešní techniky v první řadě ke kontrole samotných rizikových bodů-upevnění
nebo ulomení snímacích a snímaných skupin,uklepaných kabelů nebo
neprůchodných kabelových svazků. (Často stačí špatně zamáčknutý konektor k
neprůchodnosti kabelu, jsou to banální závady, které v mnoha případech
skutečně zaviní problém takového rázu,že se vozidlo zastaví,nebo nejde vůbec
nastartovat.) Proto je nanejvýše nutná kontrola-opicko mechanická, než se
začnou měnit skupiny (lambda sondy,obtokové ventily, egerventily apod),aby se
nevytahovaly zákazníkovy peníze z kapsy a samotná závada se po několika
kilometrech neprojevila znovu. Proto nemůžeme souhlasit se stanoviskem Ford Motor Company, kde se troch snaží výsledek testu zlehčovat, bohužel z praxe víme, že by to naopak v 90% připadech znamenalo opravdu to, že by byla zbytečně Lambda sonda vyměněna a zákazník by bohužel zaplatil cca 6 500 Kč zbytečně a dealer by tedy vydělal cca 1000 kč neoprávněně  (odhad marže deaera na práci a ceně lambdy sondy)

------------------------------------------

 


 

         Z obsahu