automobily | motocykly | hobby | počítače a elektronika | zahradní technika | energievideo-foto-film | scooter | lodě | mobiltest

automobily                                        

Z archívu

E-mail

 

 

 

Jaguar XJ6 3.2 Business Club

Není na světě mnoho automobilů, které by tak výrazně symbolizovaly tuto rubriku jako právě  Jaguar. Má tradici, je autem aristokratů, má sportovní ambice, potrpí si na vlastní konstrukce, je typický anglický gentleman, i v záplavě exkluzivních limuzín je zcela nepřehlédnutelný, patří do absolutně nejvyšší třídy.
Svými rozměry převyšuje těsně pětimetrovou hranici. Také rozměry, šířka 1800 mm a rozvor  menší než tři metry o pouhých 13 centimetrů, jsou v kategorii osobních automobilů opravdu impozantní. Tvar karosérie jako již tradičně u Jaguára nepodléhá módním vlivům a udržuje si klasickou anglickou noblesu. Charakteristická chromová přední maska s kulatými dvojicemi světlometů podporuje image a nezaměnitelnost značky. To nejhlavnější se však ukrývá uvnitř. Pod kapotou je uložený třílitrový  šestiválec o výkonu 155 kW s točivým momentem 301 N.m při 4500 otáčkách. I když v hierarchii Jaguárů patří tento motor spíše k těm relativně slabším, vyniká  velmi kultivovaným během  i nízkou hlučností. Zdaleka ne každému automobilu svědčí automatická převodovka, tomuto modelu  je však jako ušitá na míru. A to nejen z toho důvodu, že motor je tak dobrý a pružný, že si s ní bez problémů poradí aniž by se to výrazně projevilo na dynamice, ale také proto, že řidič, kterému se charakteristická jízda s „automatikou“ líbí jen někdy má bez problému možnost  řadit s touto automatickou převodovkou také manuálně a dosáhnout tak nejen požitku se sportovní jízdy, ale využít maximálně i vlastnosti motoru. K tomu přispívá i výborný podvozek, který perfektně zvládá kompromis, mezi komfortní jízdou a nutností určité tvrdosti při sportovní jízdě. Samozřejmě je však nutno připomenout, že vůz má klasickou koncepci se zadním pohonem, čemuž je pochopitelně nutno v případě extrémně rychlého průjezdu zatáček přizpůsobit i styl jízdy. Gentlemani, pro které je tento vůz určen, se však většinou na vozovkách nehoní. Brzdy jsou tak účinné, že při jejich intenzívním brzdění můžete pocítit i výrazné nahrnutí krve do hlavy, přičemž vůz drží poslušně směr a práce ABS je tak citlivě vyladěna, že se vůbec neprojevuje ani zvukově či nepříjemným „bubnováním“ do brzdového pedálu, jako je tomu často u jiných automobilů.
Když jsem na začátku psal, že to nejdůležitější se ukrývá uvnitř, nemyslel jsem samozřejmě pouze motorový prostor, ale  i interiér a komfort s moderní technikou, která je zde využívána. Samozřejmě, že dobře tvarovaná sedadla, potažená kvalitní kůží, patří ke standardu. K tomu však patří i perfektně sednoucí čtyřramenný kožený volant s anatomicky tvarovanými výstupky pro příjemnější ovládání vozu. Kvalitní hifi souprava je ovládána na středním panelu. Jednou z nejzajímavějších funkcí je automatické zvyšování výkonu zesilovače v závislosti na zvyšování rychlosti. Nad rádiem jsou umístěny prvky, kterými je možno korigovat elektronickou klimatizaci. Právě na tomto automobilu je velmi patrné, jak když dva dělají totéž, výsledek může být velmi rozdílný. Nejsem rozhodně zastáncem dřevěných doplňků na palubní desce, protože u většiny automobilů působí jaksi vyumělkovaně a nepatřičně, u některých je dokonce nezdařilá imitace vysloveně ošklivá. Tady však dřevo opravdu jako dřevo působí a navíc v kombinaci s přírodní kůží celkovou ušlechtilost podporuje. Jediné co jsem u tohoto modelu v interiéru postrádal bylo kompletně elektricky ovládané sedadlo. Vzhůru a dolů za vás sice zvedá sedadlo motorek, ostatní úkony však musíte dělat ručně. V této souvislosti by mi nevadila ani paměť pro nastavení více poloh, což samozřejmě ostatní dražší Jaguáry mají. Ty jsou vybaveny například i systémem, který vám po dojetí odsune vzhůru sloupek a volant a zároveň odsune sedačku, aby se vám lépe vystupovalo.  Jinak si však na nedostatek elektroniky stěžovat nikdo nemůže. Součástí palubní techniky je například palubní počítač. Elektronický bezpečnostní systém nejen znehybní motor a zablokuje automobil, ale pomocí dvojího zmáčknutí dálkového ovládání zapne i oba bezpečnostní okruhy. Naopak krátce po zařazení rychlosti se vám zablokují dveře. V případě jakéhokoliv nárazu vám systém pomocí čidel v přední části vozidla dveře odblokuje. Jestliže nechcete používat zablokované dveře jako součást bezpečnostního systému, pak není problém tuto funkci nechat odprogramovat.
Nádrž pojme celkem pojme celkem 81 litrů. Spotřeba se při svižném tempu, kdy ručička častěji zabrousí na dálnici i ke „dvoustovce“, pohybuje mezi třinácti až patnácti litry, když budete svého Jaguára krotit, pak výrazně méně.
Cena testovacího vozu Jaguar XJ6 3.2 Business Club je akční model britské automobilky pro náš trh a stojí 1 950 000 Kč. Svými vlastnostmi, vzhledem a vybroušenou technikou je samozřejmě pro ostatní luxusní limuzíny na našem trhu velkou konkurencí.

Petr Řezáč

 

Další články v rubrice automobily: