Redakční test  devíti GPS navigací

vyšlo i v Lidových novinách 10.12. 2007

Jsou v současnosti nejen prodejním fenoménem, ale tvoří zcela novou  třídu spotřební elektroniky. Není to tak dávno, kdy satelitní navigace byly znakem toho nejvyššího luxusu a tvořily pouze vybavení těch nejdražších limuzín a příplatek za ně byl za horentní sumy.  Dnešní trh nabízí velmi široký výběr a hlavně velkou variabilitu jednotlivých modelů. Málokterý je již jen pouhou navigací. Většinou se jedná o multimediální centra, která sdružují  další funkce jako například prohlížeč fotografií, Bluetooth handsfree, samozřejmě i monitor nebo i digitální televizi. V našem testu  jsme ani tentokrát  nechtěli dávat přednost pouze některé cenové relaci, ale připravit široký rejstřík. Vynechali jsme pouze kategorii těch nejlevnějších, kde často nejsou žádné výrazné prvky, o kterých by bylo zajímavé se zmiňovat. Začali jsme u těch středních, neopomenuli jsme ani ty  velmi propracované komfortní, ale také ne zcela nejlevnější. 

Také jsme se nesoustředili pouze na jednu kategorii v oblasti přenositelnosti především proto, že co jednomu uživateli může připadat velmi přínosné, pro druhého je zcela nezajímavé. Proto jsme se soustředili nejen na samotné vlastnosti, ale i na celkovou užitnou hodnotu, univerzálnost a další prvky, které mohou pomoci při výběru. Mimo jiné jsme dospěli k názoru, že ona univerzalita opravdu není špatná a tak jsme používali navigaci kromě aut například i na kolech, skútrech, na motorce a především i v letadlech. Tady jednoznačně dominovaly obě navigace Garmin. I když obě se zcela jinou filozofií, tak vedly bezkonkurenčně nad ostatními především ve výdrží baterií, odolností proti povětrnostním podmínkám, a to do takové až absurdní podoby jako je vhození Garminů do vody. Pakliže vám neuplave tak se mu nic nestane. Například takové Zümo 550 se ještě odlišuje rafinovaností držáků.  Standardně jsou dodávány dva. Jeden určený pro automobil, druhý pak na motorku. Podle toho na  který Zümo připevníte, tak se změní některé vlastnosti zobrazení displeje. Například velikosti písma při zadávání adresy. Není proto problém pracovat na motorce i v rukavicích. Dalším hitem bylo podrobné sledování letu s okamžitou zcela perfektní orientací lokality ve které se nacházíme, také samozřejmě rychlosti a výšky. Vzhledem k tomu že navigace je přístroj pasivní je možno jí používat i v dopravních letadlech a proto jsme jí po celé léto používali na  služebních cestách.

Garmin GPSMAP  276C / 278      19 990 Kč/ 29 990 Kč

Nejprofesionálnější navigace, kterou jsme měli v rámci testů k dispozici. Odlišovala  se od ostatních v desítkách vlastností. Neuvěřitelná je například její výdrž baterií kolem až šestnácti hodin, v čemž je o několik tříd lepší než konkurence. Také možnosti uživatelského nastavení jsou vynikající . Vše je možno upravit na míru a užívat pak jak potřebujete. Vzhledem k tomu, že náš model byl vybaven kromě automap i speciálními leteckými mapami některých evropských zemí, byla práce s ní opravdovým zážitkem nejen na zemi v autech a na motocyklech, ale také v letadlech . Zkoušeli jsme ho i na lodi. Jen pro zajímavost, univerzalita tohoto modelu je tak rozsáhlá, že například po dokoupení modulu jej kromě jiného lze používat například i jako echolot a zkoumat výskyt ryb v okolí. Snad jedinou nevýhodou tohoto modelu je relativní složitost ovládání. Když ho však zvládnete, je pro vás tento přístroj zcela perfektní.

Garmin GPSMAP 276 C je totožný s Garminem 278. Rozdíl je ve vybavení. V 278 je k dispozici mapa Evropy a v základním kitu je automobilová sada - držák a CL napaječ s reproduktorem.  276 je primárně vybavená pouze držákem na loď a je bez map.

Výhody: bezkonkurenční výdrž baterií, detailní propracované menu, špičková univerzálnost
Nevýhody: složitější ovládání

  • Přesnost určení polohy: 7-10 m nebo méně při normálním režimu GPS, WASS/EGNOS kompatibilita 
  • Rozměry přístroje: 157 x 86 x 57 mm 
  • Displej: barevný TFT, velikost 55 x 82 mm, rozlišení 320 x 480 pixelů, 256 barev, možnost podsvícení displeje 
  • Hmotnost: 390 g 
  • Výdrž LiIon akumulátoru: ž až 5-15 hodin při, výdrž závisí na režimu použití 
  • Vodotěsnost: dle normy IEC 60529 IPX7 (oddolnost proti vodě při ponoření do hloubky 1 metru po dobu 30 minut) 
  • Body a naplánované trasy: 3000 bodů s ikonou, názvem a popisem, 50 naplánovaných tras, každá může mít až 250 lomových bodů 
  • Záznam trasy: kapacita aktivní paměti na 10 000 záznamů, s možností zapnutí/vypnutí záznamu a nastavení intervalu záznamu 
  • K dispozici je 13 evropských jazyků včetně češtiny 
  • Mapová paměť: externí, datové karty Garmin 
  • Podpora automatického výpočtu trasy křižovatku po křižovatce (autorouting) 
  • GPS HELIX anténa (MCX konektor) 
  • Teplotní rozsah -15 až +70°C 
  • Komunikační rozhraní USB
  • Baterie: snímatelný LiIon akumulátor s přímým dobíjením z externího napájení. 
  • Životnost baterií: 5-15 hodin podle podsvícení (ukazatel doby výdrže akumulátoru) 
  • Externí zdroj : 11-35V stejnosměrné napětí 

Garmin Zümo 550        19 990 Kč

Zcela odlišná filozofie než u modelu 278, přesto opět vynikající naprostá špička v kategorii. Zatímco předchozí model má velké množství podmenu a  dá se upravit do detailů,  Zümo 550 „sází“ na jednoduchost,absolutní intuitivnost a komfortní ovládání. Mimo jiné má dva moduly Bluetooth. Jeden pro telefon, druhý pak pro handsfree sadu, kam můžete připojit jakákoliv sluchátka či reprodukční soustavy. Je jedinou navigací s Bluetooth, která ve spojení s mobilem právě díky dvěma modulům pracovala zcela nekompromisně bez jakýchkoliv omezení. Díky kompaktnosti a dalším vynikajícím vlastnostem byl tento model absolutně nejpoužívanější a nejoblíbenější. Jak již bylo řečeno v úvodu díky dvěma zcela odlišným držákům upravuje některé vlastnosti. Je jediným modelem, který byl perfektní, v letadle autě na skútrech či na kole a dá se sním chodit i na houby.  

Přístroj zümo 550 je vybaven dotykovým displejem s vysokým jasem čitelným na slunci. Samostatnou kapitolou je ovládání přístroje, které je velice jednoduché a intuitivní - oproti automobilovým navigacím jsou ovládací prvky přizpůsobeny pro ovládání levou rukou a dá se ovládat i v motocyklových rukavicích. To činí z zümo 550 přístroj do nepohody, který jistě oceníte i při dalších outdoorových aktivitách, jako je lyžování, jízda na sněžných skútrech či čtyřkolkách, rybaření a podobně.

Sada s přístrojem zümo 550 je plně vybavena pro použití jak na motorce, tak v automobilu, neboť obsahuje i přísavný držák s podložkou na uchucení přístroje v automobilu, tak i napaječ do Cl zásuvky v autě.

Výhody: absolutní univerzálnost, citlivý dotykový displej, vynikající výdrž baterií, dva moduly Bluetoth, odolnost proti vodě, možnost použití proti otřesových držáků.
Nevýhody: nemožnost uživatelsky upravovat.

AvMap  Geosat 5 GT                 14 399 Kč

      


Tento model vyniká především výborným velkým „ pětipalcovým“ dotykovým displejem. To ho předurčuje nejen k velmi komfortnímu sledování dopravní situace, ale také například k prohlížení digitálních fotografií. Pakliže máte v autě například DVD či televizní tuner, může posloužit i jako velmi dobrý monitor. Díky velké ploše displeje jsou údaje nejen dostatečně velké a přehledné, ale zároveň je v případě potřeby najednou komfortně zobrazit většinu informací o probíhající cestě, jako je momentální rychlost, vzdálenost do cíle, či ujetá vzdálenost. Ve spodních lištách jsou údaje o ulici či místě, ve kterém se právě nacházíte a důležitých průjezdních bodech či cílech. Mimo tyto výborné vlastností má však i dvě, které již tak oslnivé nejsou. Slabinou je především malá výdrž baterií, která výrazným způsobem omezuje univerzálnost této navigace. Druhou je horší  mikrofon, který snižuje možnost používání Bluetooth handsfree, které je v zařízení nainstalováno.

Výhody:  velký dotykový displej, vícelové použití jako monitor, dobře zpracované ovládání map přehledné kontrolní údaje.
Nevýhody:  malá výdrž baterií, nekvalitní zabudovaný  mikrofon pro handsfree

  • Audio výstup: ano
  • Barometrický výškoměr: ne
  • Dálkové ovládání: ne
  • Klávesnice: ano
  • Magnetický kompas: ne
  • Možnost připojit externí anténu: ano
  • Podpora Bluetooth: ano
  • Procesor: ARM 9300 MHz
  • Připojení k PC: USB
  • Typ GPS antény: patch
  • Typ GPS chipsetu: SiRF Star III
  • Typ paměti: SD
  • Uchycení přístroje: s přísavkou
  • Vestavěná GPS anténa: ano
  • Video a Audio vstup: ano
Napájení:
  • Obsahuje vestavěnou baterii: ano
  • Připojení do cigaretového zapalovače: ano
  • Typ baterie: Li-Ion
  • Typy napájení: 12/24 V
  • Výdrž baterií: max 2 hod.
  • Automatické nastavení jasu : ano
  • Dotykové ovládání: ano
  • Počet barev: 65536 barev
  • Rozlišení displeje: 320x240 pixelů
  • Rozměry displeje: 12,5 cm
  • Typ displeje: LCD TFT
  • Hmotnost: 420 g
  • Rozměry: 100 x 139,7 x 35,4
Navigace:
  • 2D režim: ano
  • 3D režim: ano
  • Blokování placených úseků: ano
  • Detaily odboček: ano
  • funkce "minimum obratů": ano
  • Noční režim: ano
  • Podpora TMC: ano
  • Průjezdní body: ano
  • Přepočítávání: automatické, na dotaz
  • Režim pro pěší: ano
  • Trasový počítač: ano
  • Výpočet trasy: nejkratší, nejrychlejší

Panasonic  CN-GP50N - Strada   12 995 Kč

       
Jestliže skoro každá  z námi testovaných navigací, má minimálně jednu unikátní vlastnost, kterou vyniká nad své okolí, pak u Strady je to v první řadě neobvykle bohatá nabídka příslušenství. Kromě standardního nabíjení a autonabíječky je to například přídavná externí anténa a k tomu ještě přijímač TMC.  Další silnou stránkou nové Strady je velký displej 16:9. Také kvalitní práce s Bluetooth technologií pro telefonování s možností přímého vytáčení z displeje navigace. Mapové podklady navigace jsou od společnosti
 Navteq a pokrývají  37 zemí. Ovládání navádění je intuitivní a nečiní problémy. Tak jako i u některých dalších modelů /především těch s větším displejem/ trochu zazlíváme, že není osazena A/V vstupem. Právě takový monitor by byl velmi praktický pro prohlížení fotografií či videa. Na Stradě to sice jde pomocí nahrávky na SD kartu, což nám však nepřipadá dostatečně komfortní. Až na tuto drobnost, která je však běžná i u jiných modelů na  nás Strada působila velmi dobře a je možno ji jen doporučit. 

Výhody: velmi bohatá výbava, moderní kvalitní displej 16:9,
Nevýhody: pouze pasivní držák, zbytečně malé písmo

  • 5'' LCD panel - největší na trhu
    37 zemí Evropy
    ČR + SR = 99% silniční sítě
    Bluetooth Handsfree vč. nahrání telefonního seznamu
    Seznam radarů a rychlostních limitů
    2 GB SD karta v balení

Dynavix Omega       9 996 Kč

Je jedna z mála českých navigací. Což je rozhodně především pro patrioty dobrá zpráva. Má  působivé provedení hardware, kvalitní matný materiál s výrazně „seknutými“ hranami působí v kombinaci se stříbrnými směrovými ovladači velmi  seriozním dojmem. Formát 16:9 odpovídá současnému trendu. Také menu je dle našeho grafického cítění velmi zdařilé. Velmi dobrou vlastností je i využití dostupných aktuálních dopravních informací pro výpočet trasy pomocí RDS-TMC.Také upozornění řidiče na měřené úseky nejsou zcela běžné bývají s nimi vybaveny pouze jen některé komfortní modely. Její cena okolo 10 000 Kč je příznivá. Naopak některé grafické prvky  této  mapy nás oproti těm nejlepším trochu zklamaly. Pozitivní je dotykové systémové ovládání displeje. Postrádali jsme však například podrobnější návod k produktu a vstupní A/V konektor. Sečteno podtrženo. Jsou sice zajisté lepší navigace, avšak v poměru cena výkon je Dynavix Omega velmi zajímavým hráčem na našem trhu, a to především v poměru cena výkon.

Výhody: pěkný design upozornění na měřené úseky RDS-TMC
Nevýhody: nemá žádný vstup pro přehrání videa či fotografií

  • CPU: Samsung 400Mhz (SC2440)
    - Displej: dotykový barevný 4" HighBrightness (480 x 272 px)
    - Operační paměť: 64MB
    - Integrová GPS: SiRF III Star LP (20 kanálů)
    - Integrovaný přijímač RDS-TMC (aktuální dopravní data)
    - Rozměry: 115 mm x 90 mm x 29 mm
    - Hmotnost zařízení: 260 g
    - USB, podpora SD/MMC karet, černá barva
    - Příslušenství: držák do auta, autonabíječka, nabíječka

    Mezi nejdůležitější vlastnosti Dynavix Omega patří:

    • 4“ displej s rozlišením 480x272 bodů
    • navigace "od domu k domu"
    • upozornění na úseky měření rychlosti
    • ovládání programu i hlasový výstup v češtině
    • inteligentní navigace upozorňující pouze na důležité manévry
    • volba cíle pomocí části názvu, adresy, čísla domu či křižovatky ulic
    • vyhledání nejkratší nebo nejrychlejší trasy
    • možnost zadávání složitých tras pomocí průjezdních bodů
    • přidávání vlastních cílů, oblíbené a nedávné cíle
    • automatické přepočtení trasy po jejím chtěném či nechtěném opuštění
    • zobrazení kvality signálu GPS
    • propracovaný systém eliminace chyb GPS
    • využití dostupných aktuálních dopravních informací pro výpočet trasy pomocí RDS-TMC
    • zobrazení mapy se silnicemi, krajinnými prvky (les, pole, řeka), body zájmu (POI) aj.
    • otáčení mapy ve směru jízdy nebo stále na sever
    • 2D/3D zobrazení mapy
    • ztlumení barev v nočním režimu
    • automatická změna měřítka mapy a hlasitosti podle rychlosti jízdy
    • ovládání prstem bez nutnosti používat stylus
    • simulace jízdy podél trasy při krátkém výpadku GPS signálu (jízda v tunelu apod.)

     

HP iPAQ 316  - 10 900 Kč ( cena eshopy)

Čerstvá novinka od HP. Velmi tenký přístroj, který je předurčen nejen jako navigace do auta, ale dle našich zkušeností je možno jej velmi úspěšně používat jako osobní navigaci. Také zde jsou zajímavé možnosti dalšího využití například pro prohlížení obrázků, videa, kalkulačky či přesný čas nejen v lokalitě, kde se nacházíte, ale i v dalších připravených městech. Velmi praktické je ovládání velikosti mapy rolerem a nikoliv dotykově na /+ a -/ jak bývá obvyklé. Tento model je dle našeho názoru ideální pro toho, kdo kromě automobilu tráví čas i v terénu a často se pohybuje v přírodě. Vzhledem k tomu, že se jedná o předprodejní vzorek, netestovali jsme zatím takové vlastnosti jako například výdrž baterií. To však učiníme na stránkách iTestu jakmile budeme mít k dispozici prodejní verzi, což by mělo být v nejbližší době. Zajímá nás například jak se tento tenký model bude chovat  na horách, pro které je vzhledem  ke své skladnosti nízké hmotnosti víceméně předurčen.

Výhody: velmi tenká stavba výborný jako osobní navigátor 
Nevýhody: drobné ikony

Typ procesoru Duální procesor SiRF Titan ARM11
Rychlost procesoru 600 MHz
Typ monitoru TFT
Velikost monitoru 4.3"
Rozlišení videa – popis 800 x 480, 65 tisíc barev, 16 bitů
Standardní paměť Hlavní paměť 128 MB SDRAM pro běh aplikací, paměť 2 GB ROM, paměť dostupná pro uživatele se liší v závislosti na nainstalovaných mapách
Technologie bezdrátového připojení Integrovaný přijímač GPS, Bluetooth® 2.0 s technologií EDR
Přijímač GPS Pokročilý přijímač GPS SiRF s akcelerací InstantFix™ time-to-first-fix

Pioneer  AVIC – X3      48 990 Kč

Na rozdíl od ostatních jmenovaných modelů je zabudována do prostoru 1DIN místo klasického autorádia. Je velmi komfortním  univerzálním informačním a zábavním centrem v automobilu. Je sice zcela  nejdražší námi testovanou navigací v těchto testech , avšak nedá se to tak striktně posuzovat. Zejména proto, že mimo  navigaci obsahuje tento systém i špičkové rádio, DVD a vynikající  sedmi palcový monitor. Mapy Evropy jsou umístěny na dvou DVD-ROM. Veškeré hlasové  informace jsou přenášeny pomocí audio systému vozu s volbou levého pravého či obou kanálů. Velmi praktický je  integrovaný 3D gyroskopický senzor, který umožňuje stálou navigaci při ztrátě signálu GPS. Samozřejmostí u takto vyspělého systému je i  integrovaný RDS-TMC tuner pro zobrazení dopravních informací v reálném čase. Vzhledem k velikosti displeje je přehled o  projížděné trase excelentní.  

Výhody: výhody spojené s propojením všech audio a video přístrojů ve vozidle do jednoho centra,komfortní ovládání, vynikající obraz i zvuk
Nevýhody: vyšší cena

  • 32-bit RISC procesor
  • Exkluzivní grafický procesor pro hladké vykreslování
  • Mapy Evropy na dvou DVD-ROM - CNDV-70DX
  • Vyspělý a super rychlý výpočet a přepočet trasy
  • Hlasové navádění v deseti jazycích
  • A/V a Navigační Menu v deseti jazycích
  • Navigační menu v češtině
  • Volitelný kanál pro hlasové navádění (L, R, nebo L+R)
  • 6 režimů sledování: Mapový režim, Pohled řidiče, Kombinovaný režim, Režim seznamu ulic, Zpětný pohled, Režim dynamiky vozidla
  • Navigační paměťový režim pro současnou navigaci a A/V zábavu
  • Integrovaný GPS přijímač
  • Integrovaný 3D gyroskopický senzor pro stálou navigaci při ztrátě signálu GPS
  • Integrovaný RDS-TMC tuner pro zobrazení dopravních informací v reálném čase
  • Přizpůsobení pozadí obrázky z CD-ROM
  • Přizpůsobení úvodní obrazovky obrázky z  CD-ROM

OBRAZOVKA

  • 7-palcová, aktivní matice TFT, LCD barevná obrazovka s protioslnivou technologií
  • Zobrazovací oblast: 6.95-palců (144mm x 77mm) / 336,960 (480 x 234 x 3) pixelů
  • Ovládání dotykovým displejem
  • Nastavitelný úhel sledování (50° — 110°)
  • Nastavení parametrů obrazu
  • Nastavitelný širokoúhlý režim (zarovnání/celá obrazovka/kino (16:9)/zoom/normální)

Sony NV-U93TC  11 100 Kč

Také navigace Sony NV-U93TC patří mezi moderní modely v oblíbeném formátu 16:9. Monitor je proveden v čistém jednoduchém stylu bez zbytečných okras, ostatně tak jak je u této značky obvyklé. Čistý a přehledný design je také vlastností softwarové části. Údaje jsou přehledné. Výbornou vlastností je například systém pro práci navigace  při ztrátě signálu zajímavá  je i  vestavěná funkce TMC, tedy systém pro sledování dopravního provozu. Velmi pozitivní je i možnost telefonovat s tímto modelem systémem Bluetoth. Na rozdíl od některých jiných značek, Sony zde zabudoval zcela funkční systém. Telefonování je oboustranně zřetelné a značně usnadňuje řidiči jízdu a současné telefonování. Snad jediné co jsme zde postrádaly byla absence vstupů pro možnost využívat tento jinak velmi dobrý monitor pro další možnosti jako je například prohlížení fotek či sledování DVD či iPodu.

Výhody: moderní kvalitní displej velikosti 4,8“ ve formátu 16:9.
Nevýhody: malé možnosti pro univerzální použití

  • S předinstalovanými mapami celé Evropy (ČR a SR plné pokrytí)
  • 4,8" širokoúhlá dotyková obrazovka s vysokým jasem, antireflexní vrstvou a potahem odolávajícím otiskům prstů
  • Volání v režimu handsfree s technologií Bluetooth® a vestavěným mikrofonem
  • Funkce Gesture Command umožňuje sledovat jednoduché symboly na obrazovce, které vás dovedou k běžným cílům
  • Podpora stálou 2GB pamětí Flash a kartou Memory Stick Duo™
  • Podpora více jazyků
  • Kolébka do automobilu s funkcí TMC, která zajišťuje dopravní informace v reálném čase pro plánování optimální trasy
  • Funkce Dynamic Route Information zobrazuje, co vás dále na trase čeká.
  • Zajímavá místa (vyhledává hotely, čerpací stanice atd.)
  • POSITION plus - přesné určení pozice 3 senzory dokonce i při ztrátě signálu GPS

 

VDO Dayton  6000 TMCBT    17 450 Kč

Čerstvá novinka těchto dnů a zároveň absolutní hit.  Dayton VDO 6000 TMCBT je na rozdíl od své konkurence vybaven plnohodnotným digitálním televizním tunerem, jedním z největších displejů o velikosti 5,6“ velmi silnou baterii Li-Pol 4000mAH, která mu umožňuje provoz až 6 hodin při sledování TV pak tři. Tento model tak jasně ukazuje další možnosti v budování informačních a zábavních center. Při ceně okolo 17 000 Kč, která je v oblasti „lepších“ navigací běžná  ukazuje, že tak zajímavou věc jako je TV v autě u tohoto modelu získá kupující jako bonus. Není jistě nutno zdůrazňovat, že po jednoduchém vyjmutí z držáku může sloužit například na horách či chalupě jako mobilní TV. Samozřejmostí je zde vstup pro prohlížení fotografií a videa. Jestli se někdo domnívá, že TV je na úkor navigační části, pak se velmi mýlí. Tento Dayton má i v oblasti navigace špičkové vybavení na úrovni nejvyšších modelů. 

Výhody: výborný velký displej, digitální TV tuner, dlouhá výdrž baterií , skvělá univerzalita, vynikající poměr cena výkon 
Nevýhody: pro otrlé může být nevýhodou že TV přepne v rychlosti 6 km automaticky na navigaci

  • české menu, české hlasové navádění
  • 5,6“ 16:9, dotykový TFT LCD displej s vysoký rozlišením
  • Integrovaný DVB-T TV tuner vč.teletextu (jediný na trhu)
  • Video přehrávač
  • Integrovaný 30 – kanálový GPS příjmač 
  • TMC přijímač pro on-line dopravní informace
  • Bluetooth (dle modelu)
  • Nabíjecí Lithium baterie 4000 mAh (6hodin navigace, 3hodiny TV)
  • Navádění pomocí piktogramů a hlasových povelů
  • Zadávání cíle: země/město/adresář/bod na mapě/POI(speciální body)
  • Různá kritéria pro plánování trasy (nejkratší, nejrychlejší, bez dálnic...)
  • Plánování trasy nezávisle od aktuální pozice
  • 2D/3D zobrazení mapy
  • Režim simulace
  • Integrované hry
  • Prohlížeč JPEG obrázků, přehrávač Mp3
  • Stojánek na stůl
 Na přelomu prosinec / leden bude k dispozici držák s označením MA4000, který bude sloužit k uchycení navigace na opěrky ve vozidle. Při použití tohoto držáku bude TV aktivní i během jízdy (nedochází k naskočení černé obrazovky během pohybu vozidla)
Cena držáku bude 1690,- vč. DPH

 

Petr Řezáč        

  /

 

         Z obsahu